Освітня програма Конотопського закладу дошкільної освіти (ясла – садка) №2 «Вербиченька» Конотопської міської ради Сумської області на 2024-2025 н. р.
Зміст
Вступ.
Розділ 1. Проблема, завдання та пріоритетні напрями, над яким працюватиме ЗДО №2 «Вербиченька» у 2024-2025 н. р., шляхи реалізації завдань.
Розділ 2. Учасники освітньо-виховного процесу, їх права та обов’язки.
Розділ 3. Принципи взаємодії педагогів з дітьми.
Розділ 4. Умови забезпечення якості дошкільної освіти в ЗДО № 2 .
- Кадрове забезпечення.
- Середовище ЗДО.
Розділ 5. Комплектування закладу дошкільної освіти.
Розділ 6. Портрет випускника.
- Показники компетентності.
- Наступність ЗДО та ЗОШ.
Розділ 7. Планування освітньої діяльності ЗДО №2 «Вербиченька» у 2024-2025
- Види діяльності.
- Форми організації освітнього процесу.
- Навчальне навантаження.
- Форма планування роботи з дітьми.
- Планування роботи з батьками.
Розділ 8. Особливості організації освітнього процесу.
- Гурткова робота.
- Використання інноваційних методик та технологій.
Розділ 9. Моніторинг якості наданих освітніх послуг.
- Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти .
- Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО.
- Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Розділ 10. Основні показники реалізації освітньої програми.
ВСТУП
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» Конотопський заклад дошкільної освіти (ясла – садок) №2 «Вербиченька» Конотопської міської ради Сумської області у 2024-2025 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма Конотопського закладу дошкільної освіти (ясла – садка) №2 «Вербиченька» Конотопської міської ради Сумської області (далі ЗДО) на 2024-2025 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Закону України №2136 –ІХ від 15.03.2022 «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», листів Міністерства освіти і науки України від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні», від 17.03.2022 №1/3475-22 «Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб», «Положення про ЗДО, Санітарного регламенту ЗДО, Базового компонента дошкільної освіти в Україні (2021), враховуючи «Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти», Положення про заклад дошкільної освіти, Статуту закладу, Листа МОН «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану».
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
– загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
– перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
– форми організації освітнього процесу;
– систему внутрішнього забезпечення якості освіти.
Освітня програма діяльності закладу дошкільної освіти зорієнтована на цінності та інтереси дитини, урахування вікових можливостей, збереження дитячої субкультури, взаємозв’язок усіх сторін її життя та створення умов для соціально-емоційного благополуччя й адаптації кожної дитини в соціумі дорослих та однолітків шляхом засвоєння культурно-комунікативних засобів спілкування.
Мета і завдання освітньої програми:
– забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО;
– створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхнього патріотичного і громадянського виховання;
– забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
– турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
– максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
– творча організація (креативність) освітнього процесу;
– єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
– забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою;
– забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
– організація психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану;
– підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти.
РОЗДІЛ 1. ПРОБЛЕМА, ЗАВДАННЯ ТА ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ, НАД ЯКИМ ПРАЦЮВАТИМЕ ЗДО №2 «ВЕРБИЧЕНЬКА» У 2024-2025 Н.Р., ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ
Заклад дошкільної освіти № 2 «Вербиченька» здійснює освітньо-виховний процес у 2024-2025 навчальному році за народознавчим напрямком.
Проблема над якою працює ЗДО у 2024 – 2025 н. р.:
« Постійне підвищення рівня професійної майстерності і інноваційної культури кожного педагога, формування цілісної, національно свідомої, творчої, життєво компетентної особистості в умовах інноваційного розвитку дошкільної освіти» та визначає на 2024-2025 навчальний рік такі пріоритетні завдання:
Змістовні напрямки освітнього процесу на 2023 – 2024 навчальний рік
- Удосконалення форм, змісту і методів розвитку формування у дітей дошкільного віку навичок здорового і безпечного способу життя шляхом здійснення комплексного підходу до організації безпечного освітнього середовища.
- Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду та управлінська діяльність закладу.
- Формування національно-мовної культури на основі історичних цінностей Українського народу.
Шляхи реалізації завдань:
- Використання інноваційних технологій;
- Взаємодія з батьками;
- Особистісно-орієнтований підхід до кожного вихованця;
– Забезпечення здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно- патріотичного виховання дітей;
Здійснення моніторингу якості надання освітніх послуг.
Завдання на оздоровчий період
- Забезпечення оптимального рухового режиму, загартування та зміцнення здоров′я дітей влітку, використовуючи сучасні методи оздоровчо – розвивального напрямку та різноманітну дитячу діяльність.
- Охопити системним оздоровленням і загартуванням дітей дошкільного віку шляхом введення гнучкого рухового режиму та використання цілющого впливу природних засобів і рослинної їжі (соки, вітамінні чаї, овочеві салати).
- Активізувати взаємодію педагогів і батьків з питання забезпечення психоемоційного комфорту дитини в умовах спеціального дошкільного закладу та родини влітку.
Шляхи реалізації завдань:
- оптимізації рухового режиму,
- розширення та поповнення розвивального середовища ЗДО відповідно до вимог безпеки,
- використання ігор з піском та водою,
- самостійна ігрова та художня діяльність дітей,
- просвіта батьків з питань оздоровлення і розвитку дітей.
РОЗДІЛ 2. УЧАСНИКИ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ, ЇХ ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ
Учасниками освітньо-виховного процесу закладу дошкільної освіти є:
- діти дошкільного віку, вихованці;
- директор (завідувач);
- вихователь-методист;
- вихователі;
- керівник музичний ;
- помічники вихователів;
- сестра медична старша;
- батьки або особи, які їх замінюють;
- фізичні особи, які надають освітні послуги у сфері дошкільної освіти за наявності ліцензії.
Права батьків або осіб, які їх замінюють:
- обирати заклад дошкільної освіти та форму здобуття дитиною дошкільної освіти;
- обирати і бути обраним до органів громадського самоврядування закладу дошкільної освіти;
- звертатися до відповідних органів управління освітою з питань розвитку, виховання своїх дітей;
- захищати законні інтереси своїх дітей у відповідних державних органах, у суді;
- брати участь у поліпшенні освітньо-виховного процесу та зміцненні матеріально-технічної бази закладу, надавати благодійну батьківську допомогу;
- заслуховувати звіти завідувача та вихователів закладу дошкільної освіти про роботу ЗДО;
- у закладі дошкільної освіти можуть бути створені батьківські комітети, які є добровільними громадськими формуваннями, створеними на основі єдності інтересів батьків щодо реалізації прав та обов’язків своїх дітей під час організації їх життєдіяльності у закладі дошкільної освіти;
- у своїй діяльності батьківські комітети керуються Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про об’єднання громадян», Конвенцією ООН «Про права дитини», «Положенням про заклад дошкільної освіти», Статутом закладу дошкільної освіти, «Положенням про батьківський комітет» та іншими нормативно-правовими актами в галузі освіти і міжнародного законодавства з прав дитини.
Батьки або особи, які їх замінюють зобов’язані:
- виховувати у дітей любов до України, повагу до національних, історичних, культурних цінностей українського народу, дбайливе ставлення до довкілля;
- постійно дбати про фізичне здоров’я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних задатків, нахилів та здібностей;
- виховувати у дитини працелюбність, шанобливе ставлення до старших за віком, державної і мов інших національностей, до народних традицій і звичаїв;
- своєчасно вносити плату за утримання дитини в закладі дошкільної освіти у встановленому порядку;
- своєчасно сповіщати заклад дошкільної освіти про можливу відсутність або хворобу дитини;
- у разі відсутності дитини у закладі дошкільної освіти через хворобу надавати медичну довідку;
- сприяти забезпеченню дошкільної освіти у закладі дошкільної освіти чи сім’ї.
Батьки несуть відповідальність за збереження життя, здоров’я, людської гідності дитини.
Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти повинні бути особами з високими моральними якостями, які мають відповідну вищу педагогічну освіту, а також фізичний і психічний стан, який дозволяє виконувати професійні обов’язки.
Педагогічні працівники приймаються на роботу директором (завідувачем) закладу дошкільної освіти.
Педагогічні працівники мають право:
- на вільний вибір, розробку та застосування методик виховання і розвитку дітей за погодженням з педагогічною радою закладу дошкільної освіти;
- підвищення кваліфікації у вищих навчальних закладах шляхом курсової перепідготовки не рідше одного разу на п’ять років;
– вимагати від завідувача закладом дошкільної освіти створення умов для здійснення освітньо-виховного процесу;
– на захист професійної честі, гідності;
– одержувати компенсацію при втраті роботи у зв’язку зі змінами в організації виробництва і праці, встановлені законодавством України.
Педагогічні працівники зобов’язані:
- виконувати вимоги освітньої програми, дотримуючись принципу академічної доброчесності та досягти результатів розвитку, передбачених стандартом освіти – Базовим компонентом дошкільної освіти України.;
- дотримуватись Статуту закладу дошкільної освіти, посадової (робочої) інструкції, правил внутрішнього трудового розпорядку, умов трудової угоди чи контракту;
- співпрацювати із сім’єю вихованця закладу дошкільної освіти з питань розвитку і виховання дітей;
- сприяти задоволенню запитів батьків на додаткові послуги;
- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальний культурний рівень;
- не рідше одного разу на п’ять років проходити курси підвищення кваліфікації відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників;
- проходити чергову атестацію один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників;
- за результатами атестації педагогічних працівників закладу дошкільної освіти визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюється (приймається рішення про відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії) кваліфікаційна категорія, може бути присвоєне (приймається рішення про відповідність раніше присвоєному педагогічному званню) педагогічне звання вихователям – «Вихователь-методист», а вихователям-методистам – «Старший вихователь»;
- забезпечувати умови для засвоєння вихованцями чинних програм на рівні обов’язкових вимог щодо змісту, рівня та обсягу освіти, сприяти розвитку здібностей дітей;
- дотримуватись педагогічної етики, моралі, поважати гідність дитини;
- відволікання працівників від професійних обов’язків не допускається, за винятком випадків передбачених чинним законодавством.
Працівники несуть відповідальність за життя, фізичне і психічне здоров’я кожної дитини згідно з чинним законодавством.
Педагогічне навантаження педагогічного працівника закладу дошкільної освіти становить:
- вихователя – 27 годин;
- практичного психолога – 20 годин (0,5 ставки);
- керівника музичного – 18 годин (0,75 ставки);
РОЗДІЛ 3. ПРИНЦИПИ ВЗАЄМОДІЇ ПЕДАГОГІВ З ДІТЬМИ
- Доброзичливе, уважне і лагідне відношення до кожної дитини.
- Повага особистості дитини, його прав, гідності.
- Встановлення з кожним вихованцем довірливих взаємовідносин.
- Формування у дітей позитивного відношення до ровесників, схвалення проявів у дітей співчуття, співпереживання.
- Створення кожній дитині атмосфери емоційного комфорту.
- Звернення до кожної дитини тільки на ім’я, підкреслюючи при цьому його гідність.
- Відмічати будь-які позитивні досягнення дитини, не порівнювати їх з досягненнями інших дітей.
- Розуміння ситуації, в яких дитина може досягнути успіхів, допомогти йому самоствердитися.
- Несхвалення відносяться тільки до окремих дій дитини, але не адресуються на його особистість.
- Частіше використовуй схвалення, чим осудження і заборону.
- Не допускай, щоб твій голос домінував над голосами дітей.
- Не допустимі негативні дисциплінарні методи, які залякують, ображають, принижують дітей.
РОЗДІЛ 4. УМОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В ЗДО №2 «ВЕРБИЧЕНЬКА»
Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 129 днів:
літні – 92 календарних днів з 1 червня по 31 серпня,
осінні – 7 календарних днів з 28 жовтня по 03 листопада,
зимові – 23 календарних дні з 21 грудня по 12 січня,
весняні – 7 календарних днів з 23 березня по 29 березня.
У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.
У закладі дошкільної освіти встановлено 5-денний робочий тиждень. Заклад працює з 7.30 до 18.00. В закладі працюють групи з 5,5 годинним перебуванням і 10,5 годинним перебуванням.
У закладі дошкільної освіти № 2 «Вербиченька» функціонує 3 групи:
– І молодша група «Метелики» – з 2 до 3-х років;
– середня «Веселка» – 5-й рік життя;
– старша «Віночок» – 6-й рік життя.
Заклад реалізує різні форми охоплення дошкільною освітою дітей мікрорайону: групи повного дня, забезпечує роботу консультаційного центру.
Відповідно до листа МОН для забезпечення безпечних умов функціонування ЗДО на час воєнного стану зменшено кількість дітей у групах для дітей дошкільного віку до 15, а також передбачено по 2 вихователя на одну групу.
- Кадрове забезпечення
Керуючись Законом України «Про дошкільну освіту», адміністрація ЗДО приймає на роботу тільки педагогів, які мають відповідну повну вищу та неповну вищу педагогічну освіту. Заклад дошкільної освіти повністю укомплектований педагогічними кадрами та обслуговуючим персоналом.
Підбір і розстановка педагогічних кадрів має велике значення як у роботі з дітьми так і в роботі колективу в цілому. При комплектації груп педагогічними працівниками враховується психологічна сумісність педагогів, рівень їх професіоналізму, досвід роботи, ділові якості.
Педагогічні кадри за віковими групами закріплюються наказом по закладу дошкільної освіти на початку року. Адміністрація ЗДО диференційовано підходить до вихователя-початківця і до досвідченого педагога-майстра, створюючи усі умови для розкриття їх творчого потенціалу. В цілому робота колективу ЗДО відмічається стабільністю та позитивною результативністю.
Специфічна особливість педагогічного колективу ЗДО полягає в єдності майстерності висококваліфікованих вихователів і перспективних молодих спеціалістів, об’єднанні зусиль педагогічного та обслуговуючого персоналу в розвитку дитини.
У 2024-2025 н.р. в ЗДО №2 «Вербиченька» працюватимуть відповідно педагогічні працівники :
№ з/п | П.І.П. педагогічного працівника | Посада | Навантаження | Вікова група |
1 | Бондаренко Людмила Олексіївна | Вихователь | 0,9 | Середня |
2 | Бут Ірина Миколаївна | Практичний психолог | 0,5 | |
3 | Красновид Світлана Миколаївна | Вихователь | 0,9 | Старша |
Матвійчук Валентина Олексіївна | Керівник музичний | 0,75 | ||
4 | Ніколаєнко Тетяна Олексіївна | Директор (завідувач) | 1,0 |
|
5 | Пасічнюк Ольга Володимирівна | Вихователь | 0,9 | І молодша |
6 | Романенко Валентина Володимирівна | Вихователь | 0,9 | Старша
|
7 | Ярошенко Світлана Олександрівна | Вихователь | 0,9 | Середня |
8 | Яременко Світлана Василівна | Вихователь | 0,9 | І молодша |
- Середовище ЗДО
Потужним чинником дитячого розвитку є соціокультурне оточення. Кожна дитина у своєму розвитку зазнає безсумнівний вплив сім’ї, її побуту, культурних уподобань, форми зайнятості старших і змісту сімейних дозвіль.
В ЗДО№2 «Вербиченька» велика увага звертається на організацію роботи з батьками вихованців у розрізі вивчення їх національної приналежності, культурних вподобань, залучення до спільного дозвілля з дітьми в ЗДО, надання практичних порад щодо розвитку та виховання дітей тощо.
Всі педагоги, які працюють з дітьми, розмовляють українською мовою, володіють знаннями про культурну ауру рідного краю, міста, що дає свій відбиток на спілкування з дітьми, організацію освітньої діяльності.
Предметно-розвивальне середовище в ЗДО відповідає вимогам. Створення сприятливого для розвитку оточення в закладі включає в себе розумну і естетичну організацію простору і його елементів: дитячі іграшки, дитячі меблі, дитячі книжки, дитячі малюнки тощо. Дітям доступні всі функціональні елементи простору закладу, що спонукає їх до активної предметно-практичної діяльності, прояву творчості, креативності. В групових кімнатах простір поділено на окремі осередки, які пов’язані між собою. Наповнення осередків перед початком навчального року змінено згідно з віковими особливостями дітей конкретної групи. Пов’язано це з тим, що матеріали, складність та доступність їх утримання повинні відповідати сьогоднішнім закономірностям та особливостям розвитку дітей даного конкретного віку і враховувати ті особливості зон розвитку, які характерні знову ж таки сьогодні кожній окремій дитині.
Компоненти розвиваючого предметного середовища в ЗДО включають не тільки групові приміщення, а й інший функціональний простір – музичну залу, фізкультурно-оздоровчу студію, кабінет англійської мови, творчу майстерню, прогулянкові майданчики.
Важливим чинником, який враховано при організації середовища в ЗДО є загальна ситуація, яка склалася в Україні у зв’язку з воєнними діями. Так, для створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу, в закладі облаштовано укриття відповідно до вимог захисних споруд.
РОЗДІЛ 5. КОМПЛЕКТУВАННЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Порядок комплектування закладу дошкільної освіти визначається засновником спільно із директором. Діти можуть виховуватися у закладі в режимі повного чи короткотривалого перебування.
Прийом дітей до закладу дошкільної освіти здійснюється директором протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати заклад дошкільної освіти, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження.
Переведення дітей з однієї вікової групи до іншої здійснюється наприкінці літнього періоду (серпень), формування новостворених груп здійснюється за рішенням засновника.
За дитиною зберігається місце в закладі дошкільної освіти у разі її хвороби, карантину, санаторного лікування, реабілітації, на час відпустки батьків або осіб, які їх замінюють, а також у літній оздоровчий період (75 днів).
Відрахування дитини з закладу дошкільної освіти здійснюється:
- на підставі медичного висновку про стан здоров’я дитини, що виключає можливість її подальшого перебування у закладі дошкільної освіти;
- за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють;
- у разі несплати без поважних причин батьками або особами, які їх замінюють, плати за харчування дитини протягом двох місяців.
Термін повідомлення батьків або осіб, які їх замінюють про відрахування дитини – не менш як за 10 календарних днів.
Групи у закладі дошкільної освіти комплектуються за віковими ознаками, відповідно до нормативів наповнюваності, Санітарного регламенту для закладів дошкільної освіти з урахуванням побажань батьків або осіб, які їх замінюють.
На час дії воєнного стану в ЗДО №2 « Вербиченька» укомплектовано групи відповідно до листа МОН України від 27.08.2024 №1/15368-24 «Щодо організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році у закладах дошкільної освіти» “:
- І молодша група від 2 до 3 років (10 дітей)
- середня група від 4 до 5 років (15 дітей)
- старша група від 5 років до 6 років (15 дітей)
На базі закладу дошкільної освіти діє консультативний пункт з метою забезпечення єдиних вимог у наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї.
РОЗДІЛ 6. ПОРТРЕТ ВИПУСКНИКА
- Показники компетентності
Психофізіологічний розвиток:
- має зрілі мозкові структури та функції;
- характерною є відносна стабільність та рухливість нервової системи;
- проявляє достатню рухову активність;
- проявляє умілість рук, практичну вправність;
- здорова, не має хронічних хвороб;
- володіє основними гігієнічними навичками;
- знає свою статеву належність, усвідомлює її незмінність, розуміє, чим відрізняється від представників протилежної статі;
- володіє основами безпеки життєдіяльності;
- працездатна, втомлюється лише після чималого навантаження;
- користується як провідною правою/лівою рукою;
- не заїкається і не має інших невротичних проявів.
Інтелектуальний розвиток:
- володіє елементарною системою знань про основні предмети і явища навколишнього світу та саму себе, а також деякими простими поняттями;
- уміє концентрувати увагу, виконує вимогу за інструкцією дорослого;
- диференційовано сприймає різноманітну інформацію (візуальну, аудіальну, тактильну);
- здійснює елементарні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації;
- усвідомлює основні зв’язки між явищами;
- має розвинене логічне запам’ятовування – добре запам’ятовує і відтворює;
- встановлює логічну послідовність подій;
- відтворює зразок на вимогу;
- робить припущення, висуває гіпотези, виявляє елементи креативності;
- розрізняє звуки мовлення, співвідносить їх з буквами, синтезує звуки у слова; знаходить потрібні слова для вираження думки, використовує складні речення;
- диференціює числа, додає і віднімає у межах 10, визначає найпростіші зміни цифрових рядів;
- розрізняє реальне і уявне, зовнішнє і внутрішнє;
- знайома з деякими основами початкових наукових знань.
Мотиваційний розвиток:
- хоче йти до школи;
- вирізняється високою допитливістю — розвинена пізнавальна мотивація;
- може поступитися «хочу» заради «необхідно», відмовитися від бажаного на користь соціально важливого;
- має сформовану мотивацію досягнення, прагне досягти успіху;
- свідомо й відповідально ставиться до майбутнього шкільного життя;
- зацікавлено ставиться до спілкування з новими дорослими та однолітками;
- у соціально прийнятний спосіб самореалізовується, самостверджується;
- має сформовану первинну систему матеріальних і духовних потреб.
Емоційний розвиток:
- переживає глибоко, виражає почуття щиро, яскраво;
- сприйнятлива, диференціює емоційно-смисловий характер зовнішніх впливів, чутлива до нього;
- знає основні емоції, особливості їх вираження мімікою, жестами, діями, тональністю голосу;
- адекватно виражає свої ставлення, настрій, стан;
- утримується від імпульсивних реакцій, негативних емоцій;
- чутлива до значущих людей, виявляє чуйність, намагається бути суголосною стану та настрою інших;
- оптимістично ставиться до проблем і складностей, має сформоване почуття гумору;
- володіє елементарною емоційною культурою, самовиражається у соціально прийнятний спосіб.
Розвиток вольової сфери:
- свідомо приймає та утримує мету, діє цілеспрямовано;
- концентрує увагу на завданні, певний час не відволікається;
- мобілізує себе на виконання завдання;
- розраховує на власні сили, розмірковує і поводиться самостійно;
- звертається по допомогу лише в разі об’єктивної необхідності;
- конструктивно розв’язує проблеми, долає труднощі;
- доводить розпочате до кінця;
- може відстояти власну точку зору;
- визнає свої помилки;
- отримується своїх обіцянок.
Соціальний розвиток:
- приймає соціальний статус школяра, усвідомлює його важливість;
- відкрита контактам, комунікабельна;
- прихильно, доброзичливо ставиться до рідних, знайомих, товаришів;
- уміє налагоджувати взаємодію, працювати в команді;
- узгоджує індивідуальні інтереси з груповими;
- реалізує основні моральні принципи, прагне дотримуватися в поведінці та діяльності соціальних норм і правил;
- намагається уникати конфліктів, мирно розв’язує спірні питання, може дійти згоди, домовитися;
- орієнтується у поведінці на вимогу дорослого та на совість як внутрішню етичну інстанцію;
- усвідомлює межі схвалюваної і соціально неприйнятної поведінки;
- володіє більш-менш адекватною самооцінкою;
- поважає себе та інших;
– має сформований абрис дитячого світогляду, елементарну систему ставлень.
- Наступність ЗДО та ЗОШ
Випускники ЗДО № 2 «Вербиченька» в подальшому мають змогу за місцем проживання навчатися в ПШ «Лідер» .
Між вищевказаними закладами укладено угоду про співпрацю та складено план наступності на навчальний рік, який схвалено педагогічною радою закладу.
Ніколаєнко Т.О., директор ЗДО №2 «Вербиченька» затвердила план, Савченко І.В., директор ПШ «Лідер» погодила його.
Планом наступності передбачено зміст роботи на навчальний рік за такими напрямками роботи як:
- робота з кадрами (спільні заходи, консультування тощо);
- робота з батьками (конкурси, виставки, спільні батьківські збори, засідання батьківського комітету, дні відкритих дверей, зустрічей з цікавими людьми, концерти, свята, пам’ятки-поради, консультації, тощо);
- робота з дітьми (екскурсії, читання художньої літератури про ліцей; бесіди з дошкільниками про навчання в школі; надання інформації про життя дітей-школярів через спостереження за їх діяльністю, бесіди, міні-заняття тощо);
- робота психолога (проведення моніторингу рівня сформованості життєвої компетентності згідно з вимогами освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти України дітей старшого дошкільного віку, психолого-педагогічного консиліуму в групах дітей старшого дошкільного віку з питання готовності дітей до навчання в школі, моніторингу успішності випускників ЗДО тощо);
- управлінська діяльність (забезпечення наступності в роботі дитячого садка та школи, як умови розвитку індивідуальності від 3-6 років, виконання плану.
РОЗДІЛ 7. ПЛАНУВАННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДО №2 «ВЕРБИЧЕНЬКА» У 2024-2025 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
У освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти.
Зміст інваріантної складової забезпечується через чинну Освітню програму для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (оновлена).
- Види діяльності
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми лініями: «Ознайомлення із соціумом», «Ознайомлення з природним довкіллям», «Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо), «Сенсорний розвиток», «Логіко-математичний розвиток», «Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування», «Здоров’я та фізичний розвиток». Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.
- Форми організації освітнього процесу
Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій ― провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 2-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.
Тривалість спеціально організованих фронтальних занять становить:
- у першій молодшій групі – не більше 10 хвилин;
- у середній групі –20 хвилин;
- у старшій групі –25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями – не менше 10 хвилин.
У освітньому процесі використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня, , гуртки за інтересами.
Робота в гуртках за інтересами дітей ЗДО, є самостійною додатковою організаційною формою освітнього процесу. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість. Тривалість гурткової роботи – 15-25 хв. залежно від віку дітей.
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природо доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователь-методист, вихователі, інструктор з фізичної культури, вихователь з англійської мови, керівник музичний, та медична сестра.
- Навчальне навантаження
При визначенні навчального навантаження в ЗДО № 2 «Вербиченька» було враховано Наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 20.04.2015 № 446. Згідно з цим нормативним документом було складено перелік форм роботи з дітьми, що не виходить за визначені ним межі навчального навантаження.
Розподіл занять на тиждень на дитину у групах
на 2024/2025 навчальний рік
Види діяльності за освітніми лініями |
Кількість занять на тиждень за віковими групами | |||
І молодша (від 2 до 3 років) | середня (від 4 до 5 років) | старша (від 5 до 6 років) | ||
Ознайомлення із соціумом | 1 | 2 | 3 | |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 | 1 | 2 | |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) | 4 | 5 | 5 | |
Сенсорний розвиток | 2 | – | – | |
Логіко-математичний розвиток | – | 1 | 2 | |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 2 | 3 | 3 | |
Здоров’я та фізичний розвиток* | 2 | 3 | 3 | |
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 12 | 15 | |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків | – | 4 | 5 | |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 12 | 20 | |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** | 1,4 | 4,0 | 8,3 |
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять — спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно санітарного законодавства.
Безпосередньо освітня діяльність в групах планується як в першій так і в другій половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. Весь освітній процес організується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
- Форма планування роботи з дітьми
При організації роботи ЗДО №2 «Вербиченька» всі працівники керуються планом роботи закладу на 2024-2025 навчальний рік, який розглядається на педагогічній раді та схвалюється нею, затверджується керівником закладу (протокол № 5 від 30.08.2024 ).
Форма планування освітньої діяльності – за освітніми лініями (Базовий компонент дошкільної освіти України).
У закладі дошкільної освіти №2 «Вербиченька» планування та організація життєдіяльності здійснюється за видами діяльності з урахуванням освітніх ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході до організації життєдіяльності дітей, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Тип заняття обирає вихователь відповідно до теми та мети.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Крім спеціально організованої навчально-виховної зайнятості передбачається самостійна діяльність дітей: ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.); спостереження; пошуково-дослідницька діяльність; самостійна художня діяльність тощо. Згідно з планом вихователя здійснюється індивідуальна робота з дітьми.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
- ранкової гімнастики;
- занять фізичною культурою;
- рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
- загартування;
- фізкультурних хвилинок під час занять;
- фізкультурних пауз між заняттями;
- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
- оздоровчих заходів з використанням арт-терапевтичних технологій.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з дворічного віку. Тривалість занять для дітей наступна:
- у віці від 2 до 3 років – 15 хвилин;
- від 3 до 4 років — до 20 хвилин
- від 4 до 5 років – 20-25 хвилин;
- від 5 до 6 років – 25-30 хвилин.
Вихователі планують роботу з дітьми використовуючи 2 види плану: перспективний та календарний. Кожна група планує роботу з дітьми враховуючи їх вікові особливості та завдання програми «Дитина».
Музичний керівник планує роботу за перспективно-календарним планом, в якому містяться дата, вид заняття, види музичної діяльності на занятті, етапи вивчення музичного репертуару. Складає перспективні плани свят та розваг на рік, які затверджуються директором закладу.
Перспективні плани роботи з дітьми погоджується вихователем-методистом кожного місяця.
- Планування роботи з батьками
Протягом 2024-2025 н. р. в закладі діє перспективний план роботи з батьками, для батьків вихованців всіх вікових груп. План розглядається на педагогічній раді як додаток до річного плану та схвалюється до використання. Відповідно до загального плану роботи з батьками вихователі щомісяця у перспективному плані роботи з дітьми зазначають форми роботи з батьками на вказаний місяць у відповідній графі. Таким чином плануючи роботу з батьками вихователі здійснюють її систематично та у повному обсязі.
РОЗДІЛ 8. ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
- Гурткова робота
Назва гуртка | Керівник | Кількість дітей | Час проведення |
«Калинонька» – народознавчий гурток | Ярошенко С.О. | 11.00- 11.30 | Понеділок |
«Природолюб» – гурток пошуково – дослідницької діяльності | Романенко В.В. | 10.30 – 11.00
|
П’ятниця |
« Жайворонок» – гурток з навчання дітей народним ремеслам | Яременко С.В. | 10.30 – 11.00
|
Середа |
«Малятко – здоров ятко» – фізкультурно – туристичний гурток | Бондаренко Л.О., | 10.30 – 11.00
|
П’ятниця |
- Використання інноваційних методик та технологій
У 2024-2025 навчальному році ЗДО №2 «Вербиченька» продовжують впровадження інноваційних технологій в освітній процес. Роботу з цього питання регламентує план роботи, який реалізовує завдання з питання вивчення та впровадження інноваційних методик та технологій в роботу з дітьми.
У поточному навчальному році заклад буде працювати над вивченням та впровадженням таких інноваційних методик та технологій:
№ п/п | Інноваційні педагогічні технології | ПІП педагога,
вікова група |
1 | Гуманістична педагогіка М.Монтессорі | Яременко С.В. |
2 | Мнемотехніка | Пасічнюк О.В. |
3 | Розвиток творчих здібностей дошкільників (за методикою Л.Шульги) | Романенко В.В. |
4 | Педагогічна пісочниця | Бут І.М. |
РОЗДІЛ 9. МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ НАДАНИХ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
У 2024-2025 навчальному році у закладі буде здійснюватись моніторинг життєвої компетентності дітей раннього та дошкільного віку за різними формами дослідження:
- оцінювання рівня розвитку дітей раннього віку за допомогою карток нервово-психічного розвитку;
- моніторинг основних компетенцій дітей дошкільного віку за Програмою «Дитина».
Мета моніторингу — виявлення ступеня відповідності результатів діяльності ЗДО №2 «Вербиченька» стандартам і вимогам дошкільної освіти.
Завдання моніторингу :
- безперервно спостерігати за динамікою розвитку ЗДО, своєчасно виявляти зміни і ті фактори, які викликають ці зміни;
- здійснювати тактичне і стратегічне прогнозування розвитку найважливіших процесів у закладі дошкільної освіти;
- підвищувати мотивацію співробітників в галузі забезпечення якості освітніх послуг.
№ п/п | Заходи | Мета | Термін виконання |
1. | Педагогічна діагностика (обстеження) особливості розвитку дітей | Вивчення рівня розвитку дітей за освітніми лініями. | Жовтень |
Виявлення рівня реалізації завдань програми. | |||
Визначення рівня шкільної зрілості в старших групах. | |||
2. | Проведення підсумкових занять, індивідуальних бесід з дошкільниками | Визначення рівня розвитку дітей, їх обізнаності | 1 раз на квартал |
3. | Аналіз планів освітньої роботи з дітьми | Виявлення стану виконання державних вимог дошкільної освіти | щотижнево |
4. | Анкетування, тестування педагогів, батьків | Отримання різноманітного емпіричного матеріалу про необхідні аспекти діяльності педагогів, батьків | за потребою, протягом року |
5. | Педагогічна діагностика професійної діяльності педагогів | Визначення рівня професійної компетентності педагогів | вересень, квітень |
6. | Моніторинг стану захворюваності дітей та відвідування ЗДО | Визначення індексу здоров’я дошкільників | 1 раз на місяць, 1 раз на квартал |
7. | Моніторинг фізичного розвитку дітей | Виявлення ефективності розвитку фізичних якостей дітей | вересень, квітень |
8. | Педагогічний аналіз діяльності ЗДО за навчальний рік | Виявлення недоліків та прогнозування вирішення проблем | травень, серпень |
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:
– забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
– дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
– запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
– створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:
- відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- внутрішній моніторинг якості освіти;
- самооцінювання освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовуються картами спостереження.
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає:
– самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
– оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
- Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.
- Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
- Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.
РОЗДІЛ 10. ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
Виконання освітньої програми дасть змогу:
- удосконалити організацію освітнього процесу в закладі з метою забезпечення ефективної реалізації завдань державного стандарту;
- забезпечити формування у дітей дошкільного віку мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку;
- створити умови для якісного соціально-емоційного розвитку дитини дошкільного віку як запоруки успішної самореалізації на наступному етапі життя в початковій ланці школи;
- забезпечити компетентнісний підхід до освітньо-виховного процесу;
- розширити спектр додаткових освітніх послуг;
- забезпечити збереження психічного здоров`я дітей;
- забезпечити національно-патріотичне виховання дітей;
- удосконалити систему підвищення професійної майстерності педагогів, надаючи пріоритет самоосвіті;
- упровадження в освітню практику сучасних інформаційних і комунікаційних технологій;
- упровадження ефективних технологій співпраці з батьками в практиці психолого-педагогічного партнерства.