Моніторингове дослідження рівня сформованості життєвих компетенцій дітей старшого дошкільного віку та якісної підготовки до навчання у школі у 2022 – 2023 навчальному році

 

Довідка про проведення моніторингового дослідження рівня сформованості життєвих компетентностей дітей старшого дошкільного віку та якісної підготовки до навчання у школі                                                                  ( ЗДО  №2 «Вербиченька» у 2022-2023 н.р.)

 

Відповідно до ст.7 Закону України «Про дошкільну освіту»,  річного плану роботи ЗДО №2 «Вербиченька» на 2022-2023 навчальний рік, спрямовуючи освітній процес на реалізацію вимог Базового компонента дошкільної освіти, програми розвитку «Дитина» та їх наступність зі стандартами початкової школи, з метою забезпечення якісного рівня підготовки дітей до навчання в школі, визначення рівня сформованості знань, умінь і навичок дітей, в закладі дошкільної освіти в періоди з 01.10.2022 по 11.10.2022 , з 08.05.2023 по 19.05.2025  року ( наказ від 29.09.2022 № 91 – од  «Про організацію та проведення моніторингового дослідження» ) , була проведена  педагогічна діагностика рівня компетентності дітей старшого дошкільного віку .

Актуальним  питанням освітнього процесу ЗДО № 2  є організація системи моніторингу якості дошкільної освіти, зокрема – розвитку компетентостей дошкільників з усіх освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти  України.

Перевірка рівня сформованості життєвих компетентностей дітей старшого дошкільного віку охоплювала наступні питання:

1.Аналіз рівня засвоєння програмових вимог вихованцями старшого дошкільного віку;

  1. Відповідність рівня знань дітей вимогам Базового компоненту дошкільної освіти, програми розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля»;
  2. Підвищення якості освітньо-виховного процесу відповідно до потреб сьогодення.

Оцінка рівня засвоєння дітьми програмових вимог проведена на основі систематичних спостережень за освітньо-виховним процесом у групі, аналізу діяльності дітей на заняттях, результатів предметно-практичної діяльності у повсякденному житті дошкільників.

У ЗДО  №2 «Вербиченька» у 2022-2023 н.р. функціонує одна старша група, в якій виховується 23 дитини  старшого дошкільного віку. Під час військового стану впроваджено змішану форму навчання. 16 вихованців (70%)  відвідували заклад дошкільної освіти офлайн, а 7 (30%) дітей здобували освіту та проходили моніторингове дослідження  онлайн.

Вся освітня робота проводиться педагогами на засвоєння дітьми знань, умінь і навичок відповідно вимог Базового компонента дошкільної освіти, програми «Дитина», інструктивно-методичного листа «Про організовану і самостійну діяльність у дошкільному навчальному закладі», методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку та інших нормативних документів в галузі дошкільної освіти. Високий рівень організації роботи педагогів сприяє засвоєнню дітьми програмового матеріалу, формує готовність дітей до систематичного навчання та шкільного життя.

Освітній процес із старшими дошкільниками забезпечують педагоги: Пасічнюк Ольга Володимирівна та  Яременко Світлана Василівна, які добре володіють змістом Базового компонента дошкільної освіти здійснюють перспективно-календарне планування за режимними моментами із врахуванням ліній розвитку.

Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, освтньо-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей. При підготовці дітей до навчання в школі забезпечується єдність виховання та навчання, реалізуються вікові можливості дітей через різні види діяльності – гру, спілкування, конструювання художню діяльність тощо, що надають вихованцям всі умови для кращої самореалізації.

Результат  моніторингу  дітей старшого дошкільного віку дає підставу дати  загальну оцінку рівня розвитку у дошкільника розумових та пізнавальних здібностей; рівень фізичного розвитку (лише для дітей основної групи здоров’я); рівень мовленнєвої компетентності і встановити проблемні складові, які розвинені недостатньо і потребують додаткової уваги.

Результати, отримані під час вивчення освітнього процесу свідчать про те, що робота ведеться на належному рівні. Процеси життєдіяльності протягом дня здійснюються відповідно до режиму дня, інтересів та запитів дітей. Змістом Базового компонента дошкільної освіти визначено освітні лінії, що забезпечують засвоєння дитиною способи розвитку, набуття нею знань, умінь і навичок. При проведенні моніторингу знань було охоплено 23 дитини старшого дошкільного віку. Педагоги брали до уваги те, що головне не обсяг наявних знань у дітей, а вміння використовувати  набуті  знання в житті.

З метою проведення цілеспрямованого обстеження рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до 7 освітніх ліній Базового компонента вихователям було запропоновано оцінити досягнення дітей старшого дошкільного віку за картками компетентностей, що дало можливість повноцінно вивчити особливості розвитку вихованців та рівень підготовки до навчання у школі.

Освітня лінія «Особистість дитини»

Фізичний розвиток дитини реалізується через фізичну активність. Отже, одним з важливих показників компетентності дитини є зрілість її фізичної активності, що характеризується розвитком м’язово-рухової та предметно-практичної вмілості дитини. Слід відмітити, що пріоритетним завданням дошкільного закладу є належна організація фізичного виховання , систематично і планомірно здійснюється фізкультурно-оздоровча робота в групах. У режимі дня витримані в часі і вимогах щоденні фізкультурні заняття у залі та на свіжому повітрі, піші переходи за межі закладу. Поряд з традиційними груповими заняттями значна увага приділяється індивідуальній та підгруповій роботі з дошкільниками. Ранкова гімнастика, заняття в залі, фізкультурні розваги, спортивні свята плануються і проводяться відповідно до вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Проведена діагностика виявлення набутих компетентностей ціннісного ставлення до власного здоров’я свідчить проте, що орієнтування в ознаках статевої належності та оперування займенником «Я» з вирізненням себе з поміж інших (66%). Це свідчить про не зовсім достатню сформованість самосвідомості, про вміння співвідносити «хочу», «можу», «буду» та орієнтування в своїх правах та обов’язках, що характеризує середній ступінь психологічної зрілості дошкільника, спритно виконують основні рухи – 66% вихованців. Правил безпечної життєдіяльності дотримуються та володіють навичками безпечного поводження – 66% дітей. Це свідчить про сформоване безпечне та чуйне ставлення до себе, однолітків та оточуючих .

Як показав аналіз, завдяки ефективній та цілеспрямованій проведеній роботі педагогів, прослідковується зацікавленість вихованців до збереження свого фізичного здоров’я, ціннісно-емоційного ставлення до виконання оздоровчих процедур, діти фізично здорові, але не всі володіють технікою виконання основних рухів (дещо нижчий рівень фізичної активності у однієї дитини).

Освітня лінія «Дитина в соціумі»

Позитивних результатів досягнуто із забезпечення освітньої лінії «Дитина в соціумі». Адже усвідомлення самої себе приходить до людини через ставлення до неї інших людей. З огляду на результати спостереження за старшими дошкільниками визначальна роль сім’ї в розвитку дитини підтверджена: 100% дошкільників усвідомлюють поняття «сім’я», «рід», «родина» поважаючи своїх рідних. Дотримуються моральних норм та взаємин між представниками протилежної статті, будують стосунки з однолітками на принципі толерантності 100% вихованців. Зрозуміло, що ставлення один до одного формується частіше у дітей з позитивним емоційним досвідом взаємодії з оточенням.

Результати моніторингу свідчать, що діти мають уявлення про нашу державу, володіють знаннями про свої права та обов’язки, також знають назву свого села, вулиці, називають найбільші міста України.

У дошкільників спостерігається прояв гідного вчинку, гордість за свою поведінку. Як показали результати роботи, педагоги ставляться до дитини не з позиції над нею, а з позиції поряд та разом з дитиною. Педагоги й діти є рівноправними учасниками освітнього процесу.

Освітня лінія «Дитина у природному довкіллі»

Як показує аналіз, виховання в дошкільників любові до рідної природи починається з розвитку їх сенсорних відчуттів, формування системи знань про об’єкти та явища природи. Згідно з результатами спостереження, більша половина старших дошкільників (66%) обізнані з природним середовищем планети Земля та Всесвітом як цілісним організмом. Майже 70% дітей знають про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування. Дошкільники мають достатні знання про Космос, називають елементи видимого космосу (місяць, зорі, сонце).68% дошкільників мають знання про неживу природу, встановлюють причинно-наслідкові зв’язки сезонних змін в природі, знають явища природи, пори року та їх послідовність. Діти називають та розрізняють домашніх тварин -100%, розпізнають дерева – 100%, називають будову рослини (стебло, листя, квіти) – 100%, знають властивості повітря, води і грунту – 66%, 100% дошкільників сформовані навички піклування про збереження, догляд та захист природного довкілля.

Освітня лінія «Гра дитини»

Належна робота у розвитку творчих здібностей дітей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому відводиться освітній лінії «Гра дитини». Найефективніше процес соціалізації в дошкільному дитинстві здійснюється через гру, оскільки вона є провідним видом діяльності дітей дошкільного віку.

Як показав результат моніторингу, що ігрова діяльність позитивно сприяє вихованню гармонійно розвинутої особистості, бо містить у собі багато можливостей інших видів діяльності – навчальної, трудової та спілкування. Дошкільнята зацікавлено ставляться до ігрової діяльності, дотримуються моральних норм та правил гри, намагаються бути справедливими.

За результатами моніторингу, можна сказати, що ігрова діяльність позитивно сприяє вихованню гармонійно розвиненої особистості, так як гра містить у собі багато можливостей різних видів діяльності та спілкування.

Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»

Дана освітня лінія Базо­вого компонента дошкільної освіти передбачає сформованість доступ­них для дітей дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів навколишньо­го світу.

В результаті моніторингового дослідження було з’ясовано, що рівень розвитку сенсорно-пізнавальної компетенції дошкільників залишається на достатньому рівні. Серед дошкільників мають високий рівень 33%. Дані свідчать про те, що діти розрізняють геометричні фігури, легко орієнтуються на площині. Оперують старші дошкільники і математичними процесами: вміють лічити, класифікувати, лічать в межах 10, не всі розуміють склад числа, розв’язувати прості задачі і приклади, вимірювати і співставляти предмети (33%). Вихователі вчать дітей оперувати геометричними фігурами, числами, стимулюють увагу, пам’ять, логічне мислення. Набуті знання з допомогою дорослого дошкільники використовують в повсякденному житті.

Широко застосовує вихователь Яременко С.В. ігри інтелектуального спрямування, що сконцентровують увагу, розвивають швидкість мислення.

Освітня лінія «Мовлення дитини»

Належна увага приділяється освітній лінії «Мовлення дитини», яка передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях.

У групі визначається не зовсім позитивна динаміка щодо вільного володіння основними комунікативними навичками, вмінням ініціювати і підтримувати відповідний діалог,будують речення із причинно – наслідковим зв’язком (33%). Організовуючи різні форми роботи, вихователі створюють умови для активного спілкування дітей, обміну думками. Так, 76 % – складають розповіді за картиною, багато уваги приділяють розвитку зв’язного мовлення, як діалогічного, так і монологічного. Поряд з цим слід зазначити, що діти зазнають труднощів при складанні описових розповідей та з власного досвіду, вживанні синонімів, слів-порівнянь, 66% дітей мають вади мовлення.

Освітня лінія «Дитина у світі культури»

Базовий компонент дошкільної освіти засвідчує, що кожна дитина розвивається, реалізується і самовизначається як особистість, ознайомлюючись з надбаннями матеріального та духовного світу, набуваючи навичок помічати корисне і прекрасне, долучаючись до його створення.

Розвиваюче мистецьке середовище забезпечує самовияв дитини в образотворчій діяльності: малюванні, ліпленні, аплікації під керівництвом педагога як на заняттях, так і в повсякденному житті. Тому на заняттях з ліплення використовується солоне тісто, пластилін. Під час роботи на заняттях з ліплення, самостійній художній діяльності у малят розвивається творча уява, естетичне сприйняття виконаної роботи. Дитячі роботи з аплікації і художньої праці дошкільнята створюють як на спеціально організованих заняттях, так і у повсякденному житті.

Перегляд, вивчення та аналіз дитячих робіт, бесіди з дітьми показують, що у дошкільників достатній рівень сформованості образотворчих навичок і вмінь.

Вихователь Пасічнюк О.В. частково ознайомлює дошкільників з різними нетрадиційними техніками малювання, використовуючи для цього різні матеріали: фарби, фломастери, кольорову сіль, м’ятий папір, покидьковий матеріал, тощо. Оволодіваючи навичками художньо-естетичного розвитку дошкільники правильно тримають пензель, олівець, вибирають кольорову гаму дошкільнят, ліпить з цілого шматка глини та користується стекою. У старших дошкільників груп наявна самооцінка, бажання оцінювати малюнки однолітків.

Усі діти мають бажання співати, 100% відсотки вихованців закладу відповідно віку розуміють сучасну музику та український фольклор. Програмові завдання з музичного виховання засвоєно дітьми на достатньому рівні, про що свідчить перегляд музичних занять, святкових ранків, розваг.

Узагальнені результати психолого-педагогічного обстеження та рівень засвоєння вихованцями знань, розвиток їх умінь і навичок відповідно програмових вимог свідчать, що не всі діти готові долати перші труднощі шкільного життя. Аналізуючи моніторинг знань, умінь, навичок за лініями розвитку в групах старшого дошкільного віку слід відмітити, що слід звернути увагу на такі освітні лінії, як: «Особистість дитини», «Мовлення дитини», «Дитина у світі культури». Узагальнюючи результати моніторингового дослідження, необхідно активізувати роботу педагогів на вдосконалення та виправлення виявлених недоліків та проблем, а саме:

– продовжувати вдосконалювати роботу з систематичного впровадження здоров’язберігаючих технологій, залучаючи вихованців до різних заходів фізкультурно-оздоровчого спрямування;

– продовжувати формувати стійкий інтерес до застосування інноваційних технології під час музичної діяльності з дошкільниками;

– всебічно підтримувати активність кожної дитини, створювати умови для розвитку обдарованості, творчості;

– продовжувати роботу над розвитком пасивного та активного словника дітей в різних видах діяльності;

– вихователю надавати перевагу індивідуальним формам роботи у різних напрямках з дітьми в ІІ пол..дня, які частково відвідують дошкільний заклад;

– продовжувати співпрацю зі школою, щодо стійкої мотивації дошкільників вчитися.

 

Узагальнена таблиця результатів визначення ступеня компетентності дітей старшого дошкільного віку «Віночок»  ЗДО №2  «Вербиченька»                                    за 2022-2023 навчальний рік

 

Група Результат оцінювання
Високий Достатній Середній Низький
1 «Віночок» 4 10 7 2
  % 17% 44% 30% 9%

Одним з головних завдань дошкільної освіти є формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей , набуття соціального досвіду. Цілісність освітнього процесу в закладі дошкільної освіти забезпечується реалізацією БК дошкільної освіти, який є Державним стандартом.

Проведений моніторинг дав змогу виявити рівень практичної реалізації завдань БК дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію про якість організації освітнього процесу, прогнозувати шляхи його поліпшення, дослідити рівень засвоєння дітьми програмового матеріалу та провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності закладу дошкільної освіти при кінцевій меті – вимогам Базового компонента дошкільної освіти .

Поняття «готовність до школи» – це набір компетенцій , що складають життєву компетентність дитини. Основними компонентами готовності дитини до шкільного навчання є психофізіологічна, особистісна та інтелектуальна готовність.

Варто відзначити зростання рівня знань і загального розвитку дошкільників, як результат  діяльності педагогічного колективу. Значно зріс відсоток високого рівня показників,  відзначається збільшення показників засвоєння за рахунок зменшення показників низького рівня з усіх освітніх ліній. Проте,проблемними залишається  низка компетенцій з невеликим відсотком низького рівня знань і загального розвитку дошкільнят. В спеціальних групах  корекційна робота проводилась командою фахівців та базувалась на індивідуальних особливостях мовленнєвого та психічного  розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами.

Освітні лінії Термін оцінювання Особистість дитини Дитина в соціумі Дитина в природному довкіллі Дитина у світі культури Гра дитини Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі Мовлення дитини
Вересень 39% 46% 49% 49% 52% 49% 46%
Травень 90% 89% 95% 86% 91% 90% 85%
Динаміка +51% +43% +46% +37% +39% +41% +39%

Середні показники компетенцій дітей старшого дошкільного віку знаходять в діапазоні від 89% до 95%. Аналіз результатів педагогічного обстеження показав, що у вихованців на високому рівні сформовані показники компетенцій за семи освітніми лініями.

Рівень сформованості компетентностей.

 

Компете-нції Рівні Здоро-в’язбе-режу-вальна компете-нція Особи-стісно – оцінна компе-тенція Роди-нно – побу-това компе-тенція Соціа-льно – кому-нікати-вна компе-тенція Приро-дничо – екологіч-на компете-нція Предме-тно – практи-чна компете-нція Художньо – продукти-вна компете-нція Ігрова компе-тенція Сенсо-рно – пізнава-льна компете-нція Мате-мати-чна компе-тенція Кому-нікати-вна компе-тенція Мовле-ннєва компе-тенція
Високий 39% 33% 34% 36% 33% 37% 36% 38% 63% 67% 62% 57%
Достатній 31% 34% 33% 32% 33% 31% 33% 31% 19% 24% 20% 19%
Середній 30% 33% 33% 32% 34% 32% 31% 31% 14% 6% 12% 16%
Низький 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 4% 3% 6% 8%

За показниками моніторингу дітей старшого дошкільного віку, рівень їх фізичного розвитку, стану життєво важливих систем організму та здоров’я дозволяє витримати певну кількість уроків протягом дня та їх часовий відрізок, зберігаючи належну позу і при цьому немає ризику викривлення хребта.

Діти усвідомлюють свої фізичні можливості, уміння, переживання а також здатність адекватно оцінювати свої досягнення та особисті якості.

Сформовані соціальні мотиви: потреба в соціальному визнанні, бажання отримувати соціально значимий статус; бажання вчитися, отримувати знання.

Вихованці здатні свідомо керувати своєю поведінкою та діяльністю, ставлять мету та докладають вольові зусилля для її досягнення. Вміють підпорядковувати свої дії вимогам «треба», а не «хочу», свою поведінку встановленим правилам.

В дошкільнят наявний певний рівень розвитку пізнавальних процесів, здатність концентрувати уваги на кількох предметах одночасно; швидко переключати зосередження уваги з одного об’єкту на інший, з одного виду діяльності на другий.

Уміють адекватно й доречно спілкуватися рідною мовою в різних життєвих ситуаціях. Сформовані фонематична, лексична, граматична, діалогічна, монологічна сторони мовлення.

Дані педагогічного та психологічного досліджень досягнень випускників ЗДО та тематичного вивчення стану освітньої роботи зі старшими дошкільниками в контексті безперервної освіти показали, що робота ведеться на достатньому рівні.

Однак, є ряд питань над якими треба працювати педагогам старших груп, а саме:

  • для забезпечення реалізації діяльнісного підходу ввести в освітній процес різні види дитячої діяльності творчого характеру ( ігри, технічного і художнього моделювання);
  • розширити діапазон дидактичних методів і прийомів через розвивальні ігри і вправи, логічні задачі, проблемні питання, ігрові технології, що активізують у дітей мислення і уяву;
  • організовувати систематичні спостереження, пошуково – дослідницьку діяльність, використовуючи розвивальне середовище групи;
  • забезпечувати дитині можливість взаємодії та взаємообміну досвіду з однолітками і дорослими , що дасть змогу виявити ініціативу, творчість, фантазію, відповідальність;
  • під час проведення організованої навчально – пізнавальної діяльності систематично використовувати різноманітні класичні та інноваційні педагогічні технології, методи і прийоми, що позитивно зарекомендували себе в сучасній дидактиці, раціонально поєднувати вербальні, наочні та практичні методи.

За резуль­татами оцінювання скориговано план роботи, надано рекомендації батькам з метою надання належної уваги тим компетенціям, які в дітей недостатньо сформовані.

Рекомендації

  1. Створювати умови для «психологічного розвантаження» дитини, забезпечувати їй можливість усамітнитися, перепочити від оточення
  2. Особливу увагу приділяти розвитку вміння розповідати не поспішаючи, виразно, проявляти словесну творчість, дотримуватися правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету, розвитку монологічного мовлення, розмовляти українською мовою.
  3. Навчати дотримуватися правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету.
  4. Слід попрацювати над розвитком комунікативних навичок спілкування щодо змісту і краси твору, його засобів, сприяти виявленню творчої активності, вмінню завершувати самостійно розповідь, розповідати не поспішаючи; формуванню у дитини розуміння того, навіщо необхідні предмети домашнього вжитку, навчати доглядати за ними.
  5. Сприяти вмінню вільно висловлювати власну думку під час реалізації загальних ігрових проектів і ігрових задумів, ре Звернути увагу на розвиток вміння взаємодіяти з людьми, узгоджувати свої дії, поведінку з іншими, обґрунтовувати свою відповідь.
  6. Регулювати свою поведінку залежно від ігрового правила та задуму, спонукати до активної ігрової взаємодії з іншими дітьми.
  7. Створювати ситуації для виявлення інтересу до математичних понять. Особливу увагу звернути на розвиток уміння складати та розв’язувати задачі, приклади.
  8. Особливу увагу звернути на підвищення рівня самооцінки .Більше уваги слід приділяти відпрацюванню в дитини самостійного застосування правил збереження здоров’я, формуванню корисних звичок.
  9. Сприяти вихованню самостійності під час догляду за об’єктами природи, поглибленню знань про природу в різних формах її існування.

Отримані результати експертизи моніторингу за 2022 – 2023 навчальний рік  були оброблені вихователем-методистом дошкільного закладу Пасічнюк О.В. Результативність моніторингових досліджень старшої  групи розглянуто  на педагогічній раді 31 травня  2023 року, де кожен педагог отримав методичні рекомендації .

Дана педагогічна діагностика надала  змогу вихователям нашого закладу надати кожній дитині індивідуальну допомогу, яка того потребує, визначати необхідні методи роботи  за кожною освітньою лінією.

 

Директор (завідувач)                                                             Т.НІКОЛАЄНКО

Вихователь – методист                                                          О. ПАСІЧНЮК

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *