ЗВІТ керівника Конотопського дошкільного навчального закладу (ясел – садка) №2 «Вербиченька» Конотопської міської ради Сумської області за 2023/2024 навчальний рік. Завдання на 2024/2025 навчальний рік

 

КОНОТОПСЬКИЙ ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

(ЯСЛА-САДОК) №2 «ВЕРБИЧЕНЬКА»

КОНОТОПСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Сарнавська, 15, м. Конотоп, Сумська обл., 41600,

тел. (05447) 2 40 05, e-mail: [email protected]

Код ЄДРПОУ 32690646

 

 

ЗВІТ

керівника Конотопського дошкільного навчального закладу (ясел – садка)   №2 «Вербиченька» Конотопської міської ради Сумської області

 за 2023/2024 навчальний рік.  Завдання  на 2024/2025 навчальний рік

 

Інформаційна характеристика діяльності закладу дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році

Конотопський дошкільний навчальний заклад (ясла – садок) № 2 «Вербиченька» знаходиться у комунальній власності Конотопської міської ради. Збудований за типовим проектом і відповідає затвердженим технічним нормам і правилам, а також санітарно – гігієнічним вимогам; займає двоповерхову цегляну споруду, здану в експлуатацію у вересні 1961 року.

Загальна площа земельної ділянки складає 4 620  м 2, площа будівель –

534 кв м, загальна площа основної споруди – 672 м 2

Заклад розрахований на 75 місць за нормами площі на одну дитину.

Чисельний склад  дітей станом на 01.09.2024 р. становить   55 здобувачів освіти , що складає 73 %,  всього  працівників – 21,  з них 9 педагогів.

В дитячому закладі функціонуватиме три вікові групи:

–  І молодша група  –  з 2 до 3-х років;

–   середня  – 5-й рік життя;

–  старша  – 6-й рік життя.

Дошкільний заклад  забезпечений кваліфікованими педагогами.  Освітньо-виховний процес забезпечували педагоги в кількості 9 осіб, а саме: директор (завідувач), музичний керівник, практичний психолог,  вихователі:

         Якісний склад педагогічних кадрів ЗДО №2 «Вербиченька»

Прізвище, ім’я  по батькові працівника Дата народження Посада Освіта : навчальний заклад, рік закінчення Стаж пед. роботи на 01.09. 2024 Кваліфікац  категорія
1 Бондаренко Людмила Олексіївна

 

30.05. 1968 Вихователь Глухівський державний педагогічний університет; вихователь дошкільного закладу, організатор дошкільного виховання, 2008 31 р.                  9 міс. «Спеціаліст першої категорії»
2 Бут Ірина Миколаївна 24.01. 1976 Практичний психолог Глухівськитй державний педагогічний інститут, 1998, вчитель трудового навчання; Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка, 2009, практичний психолог 18 р., 8 міс. «Спеціаліст першої категорії»
3 Красновид Світлана Миколаївна

 

06.10. 1967 Вихователь Ніжинський державний педагогічний інститут, викладач російської мови і літератури, 1988 35 р.                    9 міс «Спеціаліст першої категорії»
4 Матвійчук Валентина Олексіївна 08.09. 1955 Музичний керівник Богуславське педагогічне училище, вчитель співу, музичний вихователь, 1979 р. 34 р.                            5 міс.

 

9 тарифний розряд
5 Ніколаєнко Тетяна Олексіївна

 

12.07.                 1980 Директор (завідувач) Глухівський національний педагогічний університет ; вихователь дошкільного закладу, організатор дошкільного виховання, 2010 23 р.                      7 міс. « Спеціаліст першої  категорії»
6 Пасічнюк Ольга Володимирівна

 

23.12. 1985 Вихователь Глухівський національний педагогічний університет,вихователь дітей дошкільного віку, інструктор з фізичного виховання дітей дошкільного віку, 2016 рік 12 р.                         11 міс. « Спеціаліст другої  категорії»
7 Романенко Валентина Володимирівна

 

16.01. 1966 Вихователь Путивльське педагогічне училище, вчитель початкових класів, 1985 38 р.               10 міс 10 тарифний розряд
8 Яременко Світлана Василівна 01.05. 1973 Вихователь Путивльське педагогічне училище, вихователь, 1992 19 р.                  3 міс 10 тарифний розряд
9 Ярошенко Світлана Олександрівна 03.12. 1972 Вихователь Глухівський державний педагогічний інститут, вчитель початкових класів, 1997 24 р.                    2 міс. «Спеціаліст другої категорії»

              Віковий  склад педагогів станом на 01.09.2024 р. такий:

Вік педагогічних працівників Кількість %
20-30 років
30 – 40 років 1 11 %
40-50 років 2 22 %
50 – 60 років 5 56 %
60 – 65 років 1 11%

                           

                   Освіта педагогів станом на 01.09.2024 р. :

Освіта Кількість %
Навчальні заклади І – ІІ рівнів акридитації 3 33 %
Навчальні заклади ІІІ – ІV рівнів акредитації 6 67%

Стимулюванню цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу сприяє атестація.

В 2023 /2024 році  атестаційною комісією ІІ рівня управління освіти Конотопської міської ради Сумської області було атестовано 2 педагогічних  працівників ЗДО №2 «Вербиченька» : Красновид Світлана Миколаївна, вихователь,  підтвердила  раніше присвоєну  кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої  категорії»;  Ярошенко Світлана Олександрівна, вихователь,  підтвердила  раніше присвоєну  кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої  категорії» Це складає  22 % від загальної кількості педагогічних працівників закладу :

                   Кваліфікаційний рівень педагогічних працівників

Категорія Кількість %
Вища 0 0 %
Перша категорія 4 44%
Друга категорія 2 23 %
Спеціаліст 0 0 %
Тарифний розряд 3 34 %

На сьогодні, підвищення кваліфікації педагогічних працівників не обмежується лише курсами підвищення кваліфікації. Підвищення кваліфікації педагогів на сучасному етапі здійснюється шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти за очною, заочною, дистанційною формами навчання або їхнім поєднанням. Педагоги мають можливість самостійно долучитися до короткострокового підвищення кваліфікації шляхом участі у тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, вебінарах, майстер-класах за різними професійними темами і проблемами. Реалізувати самоосвітню діяльність педагоги мали можливість у різноманітних методичних заходах, конкурсах, виставках.

 

 

Вид діяльності

Планова кільк. педагогів Фактична

кільк.

педагогів

 

%

1. Курси підвищення кваліфікації 3 3 100
2. Атестація 2 2 100
3. Самоосвіта 9 9 100
4. Участь у роботі творчої групи 4 4 100
5. Участь у підготовці та проведенні методичних заходів 9 9 100

Упродовж 2023/2024 навчального року навчально-виховний процес дошкільного навчального закладу був спрямований на вирішення головної методичної мети: «Постійне підвищення рівня професійної і інноваційної майстерності педагога, формування цілісної, національно свідомої, творчої, життєво компетентної особистості в умовах інноваційного розвитку дошкільної освіти».

Робота педагогічного колективу закладу дошкільної освіти  здійснювалась відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»,  Базового компонента дошкільної освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Положення про заклад дошкільної освіти (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 86), інших нормативно-правових актів. Зміст освітнього процесу реалізовувався відповідно до вимог Програми розвитку дитини дошкільного віку «Дитина»,  відповідно до досягнень, виявлених недоліків, запитів батьків та державних вимог, педагогічний колектив дошкільного закладу ставив перед собою на 2023 / 2024  навчальний рік такі завдання:

  1. Удосконалення форм, змісту і методів розвитку формування у дітей дошкільного віку навичок здорового і безпечного способу життя шляхом здійснення комплексного підходу до організації безпечного освітнього середовища з використанням національно-патріотичного виховання.
  2. Формування мовленнєвої й комунікативної компетентностей як провідної умови становлення особистості дошкільника.
  3. Впровадження медіаосвіти в освітній процес.

Вивчення стану навчально-виховної діяльності, результативності роботи

педагогічного колективу здійснювалась за допомогою різних форм контролю, а саме:

– спостереження за діяльністю педагогів — 30 % ;

– анкетування педагогів та батьків — 5 % ;

– аналізу відкритих занять — 25%;

– аналізу контрольних зрізів – 25%;

– аналізу стану здоров’я дітей — 15 %.

Контрольно-аналітична діяльність за освітнім процесом здій­снювалась директором (завідувачем)  Ніколаєнко Т.О.   відповідно до річ­ного плану та особистого планування. Своєчасно були здійснені тематичні пе­ревірки, інші види контролю, в кожній віковій групі щотижня відвідувались за­няття та режимні моменти, з метою вивчення стану роботи, допомоги виховате­лям в організації і проведенні різноманітної діяльності та забезпечення якості навчально-пізнавальної діяльності. Крім того, проводився контроль за виконанням рекомендацій і рішень педагогічних рад, перевірок, педагогічних виставок то­що.

Діяльність методичного кабінету та методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів

Головними завданнями в роботі методичної служби закладу є надання методичної допомоги педагогам щодо вивчення особливостей особистості кожної дитини й застосування на практиці ефективних методів і прийомів, які сприяють її індивідуальному розвитку, оволодінні інноваційними технологіями навчання й виховання, створення умов для розкриття творчого потенціалу й вдосконалення педагогічної культури кожного педагога.

Педагогічний колектив у 2023 /2024 році організовував освітній процес за Освітньою програмою «Дитина» для дітей від 2 до 7 років. З метою реалізації головних завдань адміністрацією закладу дошкільної освіти був переглянутий на основі самооцінки педагогів та оцінки адміністрації рівень професійної майстерності педагогів і сплановані різні форми методичної роботи з кадрами, які забезпечили необхідний рівень знань, умінь та навичок у досягненні мети. В кінці навчального року традиційно було проведено анкетування педагогів з метою оцінювання методичних заходів педагогами та вивченням пропозицій щодо планування на новий навчальний рік.

Через всю освітню діяльність проходив принцип інтеграції, комплексності, який підпорядковував завдання всіх розділів програм, єдиній меті – цілісному розвитку особистості. З дітьми проводились різні види занять: інтегровані, комплексні, тематичні, підсумкові, групові, індивідуальні. Освітню діяльність  вихователі зорієнтовували на загальний розвиток дітей відповідно до їх можливостей. Вихователі дотримуються послідовності подачі навчального матеріалу, враховують індивідуальні можливості дітей, засобами гри, сприяють розвитку психічних процесів, забезпечують диференційний підхід до розвитку інтелекту, здібностей, індивідуальних особливостей.

Для визначення рівня педагогічної компетентності вихователів, проводився моніторинг: «Педагогічна компетентність вихователів», велась діагностична картка професійної майстерності вихователів. За даними моніторингу підвищився рівень професійної компетентності вихователів, знань з різних розділів програми та підвищилась результативність навчально-виховного процесу: зріс рівень професійної компетентності вихователів.

З метою підвищення педагогічної майстерності вихователів, спрямовуючи навчально-виховний процес на виконання головних завдань, були сплановані та проведені протягом року різні форми методичної роботи, але найважливішою формою підвищення педагогічної майстерності, креативності педагогів була педагогічна рада. Проведені педагогічні ради відзначались актуальністю, науковістю, та доцільністю тематики, інноваційним підходам до їх проведення з використанням інтерактивних форм і методів.

Тематика педагогічних рад відповідала ключовим завданням на навчальний рік. В кожній педраді розглядалось перше питання на виконання рішень попередньої педради, в педагогічних радах передбачені заходи для участі педагогів всіх категорій.

Педагогічна рада №1: Про завдання діяльності педагогічного колективу закладу дошкільної освіти у 2023 – 2024 н. р. 31.08.2023 року

 

 

Педагогічна рада №2:  Про створення сучасного інноваційного простору для формування мовленнєвої й комунікативної компетентностей як провідної умови становлення особистості дошкільника 30.11.2023 року

 

Педагогічна рада №3: Медіаосвіта в дошкільному закладі 28.02.2024року

 

Педагогічна рада №4:  Про підсумки діяльносиі педагогічного колективу, виконання плану роботи на 2023 – 2024 н. р. Про готовність до школи дітей старшого дошкільного віку 31.05.2024 року

Робота педагогічних рад була проведена на науковій основі. Педагоги обмінювалися досвідом своєї роботи, активно включалися д обговорення «за круглим столом», інформували, аналізували, звітували про власні здобутки, ділились власним досвідом роботи, демонстрували мультимедійні презентації з власного досвіду роботи, підбивали підсумки роботи щодо вирішення річних завдань. Систематично брали участь в засіданнях педагогічної ради 100% її членів.

Також важливою формою підвищення рівня педагогічної майстерності педагогів була участь у проведенні семінарів:

1 Семінар – практикум : «Упровадження складової здоровязбережувальної компетентності дошкільника засобами національно – патріотичного виховання» 21.09.2023 року
2 Семінар – практикум :  «Форми й методи формування мовленнєвої й комунікативної компетентностей дршкільників» 14.012.2023 року
3 Семінар-практикум « Фітнес у роботі з дошкільниками». 22.03.2024 року

Освітню діяльність  вихователі зорієнтували на загальний розвиток дітей відповідно до їх можливостей. Вихователі дотримуються послідовності подачі навчального матеріалу, враховують індивідуальні можливості дітей, засобами гри, сприяють розвитку психічних процесів, забезпечують диференційний підхід до розвитку інтелекту, здібностей, індивідуальних особливостей.

Вся освітня діяльність була спрямована відповідно закону України «Про дошкільну освіту» та Положення про дошкільний навчальний заклад, відображала естетичний та фізкультурно-оздоровчий напрямок. Провідним засобом виховання і навчання дошкільнят була гра.

Збереження психічного і фізичного здоров’я дошкільнят було одним із го­ловних завдань педагогічного колективу протягом навчального року. Фізкультурно-оздоровча робота здійснювалась на принципах безперервності процесу, широкого використання різноманітних засобів і форм фізичного удосконален­ня.

Головними завданнями в роботі методичної служби закладу є надання методичної допомоги педагогам щодо вивчення особливостей особистості кожної дитини й застосування на практиці ефективних методів і прийомів, які сприяють її індивідуальному розвитку, оволодінні інноваційними технологіями навчання й виховання, створення умов для розкриття творчого потенціалу й вдосконалення педагогічної культури кожного педагога.

Темою діяльності творчої групи, яка діяла в закладі впродовж навчального року, була визначена проблема впровадження медіаосвітніх іновацій в освітній процес. Результатом діяльності групи є складена картотека інноваційних методик і технологій пізнавального розвитку дітей дошкільного віку, укладені рекомендації для педагогів: «Робота з парціальними програмами щодо реалізації питань медіаосвіти дошкільників».

Під час педагогічних годин, які проводились упродовж навчального року, розглядалися питання удосконалення освітньо-виховного процесу, ви­значення системи педагогічних впливів, що забезпечують підвищення якості освітнього процесу, аналізувались методичні рекомендації, дидактичний матеріал, наочні посібники, питання організації дистанційної форми роботи з батьками тощо.

Одним із основних напрямів методичної роботи закладу дошкільної освіти  є створення належних умов для самоосвіти педагогів. З цією метою в методичному кабінеті  створений каталог статей періодичної преси; оформлені методичні збірки щодо підготовки різних форм і видів освітньої діяльності; поновлюється картотека навчальних матеріалів; постійно поповнюється  бібліотечний фонд, який складається з фахової, методичної та довідкової літератури. Крім того, педагоги визначили для себе теми самоосвіти, які ґрунтовно опрацьовували й фіксували результати у щоденниках самоосвіти та  підвищення професійного рівня педагогів; звітували про результати самоосвіти на педагогічних радах, педгодинах.

Упродовж навчального року в закладі дошкільної освіти  продовжувалась робота щодо впровадження в освітній процес інформаційних комп’ютерних технологій, які сприяють підвищенню якості освітнього процесу й підвищення професійної майстерності педагогів.

За даними моніторингового дослідження 80% педагогічних працівників  закладу використовують під час роботи з дітьми мультимедійні презентації, компьютерні ігри з метою демонстрації наочного матеріалу, реалізації корекційних завдань, створюють власні дидактичні мультимедійні матеріали, застосовують комп’ютерні технології під час підготовки до методичних заходів, планування освітньо-виховної роботи з дітьми, підвищення свого професійного рівня, 20% переважно так.

Внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності

У 2023/2024 навчальному році систематично  проводилась контрольно-аналітична діяльність за організацією життєдіяльності й освітньо-виховного процесу в закладі.  Директор (завідувач)  Ніколаєнко Т.О. здій­снювала контрольно-аналітичну діяльність  відповідно до річ­ного плану та перспективного планування контролю за організацією життєдіяльності дітей. З метою вивчення стану роботи, надання допомоги виховате­лям в організації й проведенні різноманітної діяльності та забезпечення якості освітньо-виховного процесу, у закладі проводилися різноманітні види контролю.

Упродовж року було організоване й проведено :

–  комплексне вивчення стану організації  життєдіяльності дітей у  старшій  групі  «Веселка»  (з 06.11.2023 по 22.03.2024) (вихователь  Бут І.М., Романенко В.В.);

– комплексне вивчення стану організації  життєдіяльності дітей у  середній групі  «Віночок»  (з 11.03.2024 по 22.03.2024) (вихователь Красновид С.М., Пасічнюк О.В.).

За результатами перевірок були проаналізовані всебічні питання організації життєдіяльності дітей груп, надані рекомендації щодо усунення виявлених недоліків, проаналізовано стан даних питань,  відзначено досягнення, надано рекомендації щодо усунення виявлених недоліків тощо.

Удосконаленню системи фізичного виховання в закладі дошкільної освіти сприяє чіткий та систематичний медико-педагогічний  контроль за станом здоров’я, фізичним розвитком та руховою активністю вихованців, який здійснюється у відповідності з інструктивно-методичними рекомендаціями «Організація медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти» (додаток до листа МОН України №1/9- 765 від 12.12.2019 р.) За висновками медико-педагогічного контролю, заняття з фізкультури проводяться з дотриманням методики проведення занять для різних вікових груп, загальне навантаження на дітей відповідає їх віку й особливостям фізичного розвитку.

Результати моніторингу якості освіти

Проведення моніторингових досліджень якості реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та освітньої  програми «Дитина»  здійснюється відповідно до нормативних документів.

Метою проведення моніторингового дослідження є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та чинних  освітніх програм за освітніми напрямками «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Мовлення  дитини», «Гра дитини»,   «Дитина у світі  мистецтва»,  «Дитина  в соціумі»

Моніторинг навчальних досягнень дітей за допомогою педагогічного діагностування здійснювався  двічі на рік: на початку навчального року (вхідний моніторинг) та наприкінці навчального року (підсумковий). З метою проведення цілеспрямованого обстеження рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до освітніх напрямків Базового компонента дошкільної освіти, вихователям було запропоновано за картками спостереження, відповідно до визначених критеріїв оцінити досягнення дітей.

В кінці вивчення педагоги  зробили висновки і провели аналіз рівня засвоєння програми, де визначили напрямки, за якими з дітьми необхідно посилити роботу.

Велику увагу всі учасники освітнього процесу приділяли готовності випускників закладу до шкільного життя. За даним направленням був проведений психолого-педагогічний консиліум (21.03.2024 року),  де обговорювали успіхи та недоліки.  За результатами обговорювалися результати проведеної роботи , були розроблені рекомендації по покращенню підготовки – висновок діти готові до навчання у школі.

На виконання статті 22 Закону України «Про дошкільну освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти», державних вимог до рівня розвиненості та вихованості дитини дошкільного віку, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, з метою моніторингу якості освітнього процесу у закладі дошкільної освіти, аналізу та визначення заходів роботи з дітьми, які мають недостатній рівень сформованості основних компетенцій упродовж травня 2024 року був  проведений моніторинг розвитку дітей відповідно до віку, вивчено стан підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі, намічені заходи роботи з дітьми, які мають низький рівень підготовки та проведена відповідна робота.

Моніторингове дослідження розвитку дітей було проведено у всіх  вікових групах  ЗДО №2 «Вербиченька».  Педагогічне вивчення розвитку дітей здійснювалося згідно термінів складеного плану, за методичним посібником «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з базовим компонентом дошкільної освіти».

Педагогічне оцінювання за системою показників нервово-психічного розвитку проводилося у групах дітей раннього віку у жовтні 2023 року та травні 2024 року, моніторинг фіксувався у  картках нервово-психічного розвитку  дитини раннього віку.

Педагоги були забезпечені інструментарієм для здійснення моніторингу, матеріалами щодо фіксування результатів (таблицями, картками) та матеріалами проведення педагогічної діагностики. Ніколаєнко Т.О., директор (завідувач)  аналізувала та узагальнювала дані педагогічного вивчення на основі результатів моніторингу, на адміністративних нарадах були проаналізовані результати та за динамікою змін у розвитку дошкільників були визначені необхідні методи надання їм допомоги за кожним освітнім напрямом Базового компонента дошкільної освіти, внесені корективи в освітній  процес, як індивідуально для кожної дитини, так і всієї групи в цілому.

Результати моніторингу розвитку дітей за травень 2024 року показали:

Моніторингом було охоплено 8 (53 %) дітей раннього віку: група «Метелики», вихователі Яременко С.В., Пасічнюк О.В. Аналіз особливостей розвитку дітей груп раннього віку   показав, що 8 (100 %) дітей мають нормальний розвиток відповідно віку.

Моніторингом також було охоплено 9 (60%) дітей молодшого дошкільного віку групи «Капітошки». Аналіз  розвитку дітей  молодшої групи показав, що 3 (34 %) дітей мають високий рівень розвитку відповідно до віку, 5 (55 %) дітей – достатній рівень розвитку, 1 (11 %)  дитина має середній рівень розвитку за освітніми напрямами «Мовлення дитини», «Особистість дитини», «Дитина в соціумі». Дітей початкового рівня розвитку немає.   Діти молодшого віку потребують додаткової уваги педагогів з розвитку пізнавальних процесів, художньо-естетичного, логіко-математичного, фізичного, мовленнєвого розвитку та формування ігрової компетентності.

Моніторингом було охоплено 10 (62%) дітей середнього віку  5-го року життя. Аналіз  розвитку дітей  середньої групи «Віночок»  показав, що 6 (60 %) дітей мають високий рівень розвитку відповідно до віку, 4 (40 %) дітей мають достатній рівень розвитку. Дітей початкового та середнього рівня розвитку немає.

Моніторингом було охоплено 16 (80%) дітей старшого дошкільного віку, група «Веселка» . Аналіз  розвитку дітей  старшої групи  показав, що  4 (25 %) дітей мають високий рівень розвитку відповідно до віку,  11 (69 %) дітей  мають достатній рівень розвитку, 1 (6 %) дітей мають середній рівень розвитку за освітніми напрямами «Мовлення дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина у природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва». Початкового рівня розвитку немає.

Можна стверджувати, що діти повністю готові до навчання в школі.

Це свідчить про результативну роботу педагогів  Бут І.М., Романенко В.В.

Педагоги використовували у своїй роботі ефективні методи та прийоми, які дали можливість дітям активно мислити, висловлювати свою думку, займатися пошуковою діяльністю, проявляти творчість, тобто оволодівати технологією життєтворчості.

Для ефективного та якісного забезпечення освітнього процесу ЗДО педагоги вдосконалювали свої навички у володінні інформаційно-комп’ютерними технологіями, постійно підвищувати свій професійний рівень, вихователі мотивували батьків підтримувати постійний зворотній зв’язок з ними.

У період дії воєнного стану педагоги працювали над впровадженням дистанційних форм надання консультацій та спілкування з батьками із застосуванням електронних платформ Zoom, соціальної мережі Viber, мобільних додатків Messenger, Facebook.

Для дітей, які працювали дистанційно, вихователі проводили та записували відео-заняття, фрагменти дидактичних, пальчикових  ігор, спостережень, надавали рекомендації по підготовці продуктивних видів діяльності, проведенню гімнастики для очей, організовували консультативно-просвітницьку роботу, готували різноманітні поради, рекомендації, консультації, підбірку розвиваючих мультфільмів та відео-роликів для дітей.

Тому діти продовжили засвоювати програмовий зміст відповідно до лексичних тем. Батьки активно долучилися до освітньої роботи з дітьми, підтримували постійний зворотній зв’язок з педагогами.

Аналіз якості освітнього процесу, рівня сформованості компетентностей дітей дошкільного віку за програмою  «Дитина», виконання рекомендацій оновленого Базового компонента дошкільної освіти за підсумками навчального року  дає підстави вважати, що діти засвоїли програму, робота була вагомою та  результативною, як результат – якісна підготовка дітей до навчання в школі.

Виходячи з вищезазначеного, рекомендується:

  1. Усім педагогічним працівникам:

1.1. Працювати над реалізацією завдань програм «Дитина», на виконання завдань оновленого Базового компонента дошкільної освіти та методичних рекомендацій до БКДО, постійно.

1.2. Активно впроваджувати інноваційні методи та прийоми для підвищення пізнавальної активності дітей, постійно.

1.3. Підтримували постійний зворотній зв’язок з батьками при організації освітнього процесу, систематично.

1.4. Проводити роз’яснювальну роботу з батьками дітей необхідності роботи з дітьми вдома з розвитку пізнавальної сфери та мовлення, систематично.

  1. Вихователям дошкільних груп:

2.1. Планувати та проводити індивідуальну роботу з дітьми, які потребують підвищення рівня відповідних компетентностей, за потребою.

2.2. Провести роз’яснювальну роботу з батьками дітей щодо необхідності роботи з дітьми вдома з розвитку пізнавальної сфери, мовлення, художньо-естетичного, логіко-математичного розвитку, за потреби.

    Забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов.

Для забезпечення освітнього процесу протягом навчального року в дошкільному закладі функціонували: для фізичного та  художньо-естетичного розвитку дошкільнят  – музично – спортивна  зала, спортивний май­данчик. У закладі наявне матеріально-технічне забезпечення для впровадження ІКТ-технологій:  мультимедійна система (ноутбук, мультимедійний проектор), комп’ютери, принтери, сканери,  плазмові телевізори в кожній віковій групі.

Упродовж навчального року в закладі тривала робота над створенням  предметно-розвивального середовища відповідно до Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти (затвердженого наказом МОН України від 19 грудня 2017 року № 1633). Педагоги працювали над поповненням оснащення й  естетичним оформленням групових осередків, навчали дітей самостійно в них діяти, дотримуючись норм і правил користування матеріалами й обладнанням. Однак, у зв’язку з тим, що в новому  Примірному переліку збільшилась кількість і різноманітність ігрового та навчально-дидактичного обладнання, питання  створення сучасного  предметно-розвивального середовища залишається актуальним у діяльності закладу дошкільної освіти.

Слід відмітити, що в 2023/2024 навчальному році активізувалась робота педагогів щодо оснащення ігрових осередків розвивальним обладнанням і дитячими меблями для різних видів ігор, творчо-художньої діяльності, розвитку сенсорних аналізаторів і пізнавальних процесів У групі «Веселка»,  діти старшого дошкільного віку, вихователем Романенко В.В.,  створено  та обладнано куточок для дослідницької діяльності, у всіх вікових групах поповнено зони: сюжетно-рольових ігор, спортивних ігор, творчо-художньої й пізнавальної діяльності. Оптимально організоване предметно-ігрове середовище різних вікових груп, кабінетів, ігрових майданчиків спонукає дітей до активної пізнавальної діяльності, позитивно впливає на їхню емоційну сферу, мобілізує процеси мислення.

Щодо створення в закладі належних навчально-методичних умов, то слід відмітити, що упродовж року педагоги закладу застосовували в роботі з дітьми різні види занять: інтегровані, комплексні, тематичні, групові, індивідуальні, нетрадиційні. Вихователі й спеціалісти дотримувалися послідовності подачі навчального матеріалу, враховували індивідуальні можливості дітей, сприяли розвитку психічних процесів, забезпечували диференційований підхід до розвитку пізнавальних і творчих здібностей кожного вихованця.

Провідним засобом виховання й навчання дошкільнят була гра: ігрові методи й прийоми добирались згідно віку дітей та програмовій меті  навчальної діяльності. Педагоги систематично організовували з дітьми розвиваючі, дидактичні, сюжетно-рольові та рухливі ігри, діти знайомились з українськими народними (рухливими й обрядовими) іграми. Це сприяло набуттю дошкільниками практичних навичок, розвитку комунікативно-соціальних умінь, формуванню базових якостей особистості, вправлянні в плануванні й оцінювання своїх дій.

Аналізуючи діяльність закладу дошкільної освіти за навчальний рік, слід відмітити, що вихователі кожної вікової групи наполегливо працювали над створенням умов щодо організації розвивального життєвого простору, ефективної життєдіяльності дітей, забезпечення емоційного комфорту у всіх вікових групах  закладу.

Метою організації й проведення в закладі дошкільної освіти виставок є:  розширення уявлень дітей про різні сторони суспільного й культурного життя закладу, рідного міста, країни; залучення батьків і членів родин вихованців до діяльності закладу.  Змістовно та цікаво проходили в закладі різноманітні виставки: традиційна фотовиставка «Як ми провели літо», загально садові: «В гостях у пана  Ґудзика», «Новорічна феєрія», групові: «Осінні поробки», «Великодній дивограй» (до свята Великодня), виставки поробок до Дня матері, до Міжнародного Дня сім’ї. Через обмеження доступу батьків до приміщень закладу, для батьків перегляд виставок організовувався у формі віртуальних галерей через соціальні мережі й  Viber-групи.

Одним із пріоритетних завдань педагогічної діяльності закладу є пробудження й виховання в кожній дитині  патріотичних почуттів, прилучення її до народознавства – вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. На виконання наказу МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» у закладі складено та реалізується план заходів щодо національно-патріотичного виховання дітей, постійно проводяться заходи, направлені на формування основ патріотичних почуттів вихованців: у всіх вікових групах і в приміщені закладу обладнані осередки національної символіки, з дітьми проводяться заняття на краєзнавчу  й народознавчу тематику, екскурсії, виставки, фольклорні розваги: «Щедрий вечір», «Стрітення», «Івана Купала», «Яблучний спас», тематичні дні «Свято вишиванки», «День матері», заходи до Дня української писемності та мови (9 листопада),  Дня рідної мови (21 лютого), до державних свят: Дня Конституції України, Дня Державного Прапора України, Дня Незалежності України. З батьками проводиться інформаційно-консультативна робота щодо виховання основ громадянської свідомості дітей у родинах.

         Внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності

У 2023/2024 навчальному році в системі проводилась контрольно-аналітична діяльність за  двома напрямами :

  • «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти» де згідно вимогам оцінювалися рівні освітньої діяльності :

1.1. Створення безпечних, належних, доступних умов розвитку, виховання, навчання дітей та праці має середній рівень що вимагає покращення; вимога 1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації має достатній рівень; вимога

2) «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти», вимога :

3.1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності та якість організації освітнього процесу має достатній рівень; вимога

3.2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників має достатній рівень;

3.3. Налагодження співпраці з батьками, працівниками закладу дошкільної освіти має достатній рівень;

3.4. Методичне забезпечення закладу дошкільної освіти має також достатній рівень. Завдяки визначеним рівням заклад розробляє шляхи удосконалення. Також директор  (завідувач)  Ніколаєнко Т.О.  здій­снювала контрольно-аналітичну діяльність за освітньо-виховним процесом  відповідно до річ­ного плану та перспективного планування контролю за організацією життєдіяльності дітей.

Також здійснювалось тематичне вивчення питань: створення умов для ефективної адаптації новоприбулих дітей (жовтень 2023 року).

Удосконаленню системи фізичного виховання в закладі дошкільної освіти сприяє чіткий та систематичний медико-педагогічний  контроль за станом здоров’я, фізичним розвитком та руховою активністю вихованців, який здійснюється у відповідності з інструктивно-методичними рекомендаціями «Організація медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти» (додаток до листа МОН України №1/9- 765 від 12.12.2019 р).

Безпека життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу

Відповідно до Закону України «Про охорону праці», «Положення про організацію роботи з охорони праці в закладах освіти» адміністрація спільно з профспілковим комітетом працюють над впровадженням державної політики в галузі охорони праці. Весь навчально-виховний процес здійснюється відповідно до Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей дошкільного віку. Контроль за необхідними і безпечними умовами праці – триступеневий, за участю директора (завідувача), відповідальних осіб, комісії з охорони праці і батьківської громади. Таким чином, контроль з охорони праці та безпеки діяльності в ЗДО в 2023/2024  н. р. мав комплексний характер і вчасно реалізовувався адміністрацією.

У закладі в наявності вся нормативна база з питань охорони праці та пожежної безпеки. Необхідна ділова документація ведеться відповідно до вимог «Положення про навчання та інструктаж з охорони праці», все обладнання справне, знаходиться в задовільному стані. Постійно проводилась робота щодо запобіганню всім видам дитячого травматизму.

У  ЗДО сплановані та проводяться заходи з  питань охорони життя і здоров’я дітей  та запобігання усім видам дитячого травматизму. Матеріали  заходів: бесіди,  сценарії ігор, конкурсів, питання вікторин, малюнки тощо – зберігаються у вихователів та вихователя – методиста. В методичному кабінеті підібраний матеріал для роботи з дітьми, батьками, педагогами.

У зв’язку із військовою проводились заходи з представниками ДСНС  для старшого дошкільного віку «Мінна безпека». Також , представники Червоного Христа  мали зустріч з колективом закладу, де докладно роз’яснили питання мінної безпеки.

Питання охорони життя та здоров’я дітей та запобігання усім видам дитячого травматизму систематично заслуховуються на педагогічних заходах, нарадах колективу, групових та загальних батьківських зборах, проводиться індивідуальний інструктаж батьків, бесіди, консультації, оформлені інформаційні матеріали в батьківських куточках. Директором (завідувачем) були видані усі відповідні накази, з якими  ознайомлені всі працівники ЗДО під підпис.

Вихователі  активно залучають до профілактичної роботи з питань охорони життя та здоров’я дітей  та запобігання усім видам дитячого травматизму батьків.   В дошкільному закладі оформлені куточки та стенди з даної тематики у кожній віковій групі та у коридорі. Аналіз роботи з даного питання свідчить про те, що ЗДО має достатнє інформаційно-нормативне забезпечення та забезпечені методичною і художньою літературою, дидактичними посібниками, наочними матеріалами: оформлені макети “Перехрестя” з дорожніми знаками, машинками, жезлами; протипожежні щити, атрибути до сюжетно-рольових та рухливих ігор.

З метою запобігання травматизму в групах один день на тиждень проводилася різноманітна робота з охорони життєдіяльності вихованців ЗДО. Діти старших груп отримували елементарні навички та знання про норми поведінки у надзвичайних ситуаціях екологічного, техногенного, природного характеру. Вихователі всіх вікових груп в своїй роботі багато уваги приділяли вивченню правил електробезпеки, пожежної безпеки, безпеки на дорозі, поведінки з незнайомими людьми, ознайомленню з небезпечними ситуаціями природного характеру (землетрус, ожеледь, повінь, тощо). Окрім того, на виконання програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина», відповідно до Базового компонента дошкільної освіти  вихователі навчали дітей засобам збереження свого здоров’я і здоров’я оточуючих. В цій роботі надавали перевагу методу моделювання, аналізу певних ситуацій, бесідам. Отже, систематична і послідовна робота з БЖД сприяла якісному проведенню  Тижня  безпеки: в жовтні  2023 року та у квітні 2024 року  був проведений «Тиждень знань з безпеки життєдіяльності, де мали місце цікаві і дієві форми роботи з дітьми, батьками, співробітниками, щодо різних розділів безпеки життєдіяльності. Вихователі всіх груп мали змогу проаналізувати знання та навички дітей під час проведення  підсумкових занять, бесід.

Але необхідно більше уваги приділяти виготовленню та розробці дидактичних ігор, різноманітних атрибутів до сюжетно-рольових ігор з безпеки життєдіяльності та використанню нетрадиційних форм роботи з даного питання. Бажано запрошувати фахівців під час проведення Тижнів безпеки в ЗДО.

Випадків дитячого травматизму під час навчально-виховного процесу протягом року не зафіксовано.

На сайті ЗДО  наявна сторінка «Запобігання дитячому травматизму»,  де розміщено  інформацію про правила безпечної поведінки, оприлюднена робота з даного питання.

За минулий навчальний рік збільшилась кількість дітей 5-річного віку

в мікрорайоні, які охоплені дошкільною освітою. В дошкільному закладі створено і кожного року поновлюється банк даних про дітей дошкільного віку, які проживають у мікрорайоні, визначено форму здобуття дошкільної освіти дітьми 5-річного віку.

Дітей, неохоплених дошкільною освітою в мікрорайоні ЗДО, Педагогічний колектив проводив систематичну роз’яснювальну роботу серед батьків дошкільників  щодо необхідності спілкування з однолітками, оволодінням елементарними навичками навчання, соціальній адаптації дитини тощо. Неодноразово вихователі запрошували дітей та батьків до участі в масових  святкових та виховних заходах: конкурси, виставки, Дні здоров’я, святкові ранки тощо.

      Забезпечення медико-соціальних та психолого-педагогічних умов.                    Пріоритетними у 2023/2024 навчальному році були і залишаються здоров’язберігаючі технології. У закладі сформувалась модель оптимальної взаємодії всіх спеціалістів, об’єднаних єдиною професійною метою, які допомагають у реалізації медико – педагогічного супроводу дитини. В наявності фізкультурно – музична  зала, яка оснащена необхідним спортивним інвентарем.

Фізичне виховання та оздоровча робота в дошкільному закладі спрямована на охорону і зміцнення здоров’я  дітей,  розвиток їх фізичних якостей, підвищення захисних сил організму, вироблення звички до здорового способу життя. Основою системи фізкультурно – оздоровчої роботи в закладі є руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми. В дитячому садку створені необхідні умови для забезпечення оптимального рухового режиму. Слід відмітити, що поряд зі стандартним спортивним обладнанням вихователі використовують посібники, виготовлені власноруч за допомогою батьків: корегуючи доріжки з природного матеріалу, кошики для кидання м’ячів та інше.

Аналізуючи результати фізкультурно-оздоровчої роботи можна зробити висновок, що систематична робота з охорони життя та здоров’я дітей, формування основ здорового способу життя, шляхом збагачення спектру оздоровчих заходів та підвищенню рухової активності дітей була ефективною. Збільшилась кількість дітей, які стали уважно ставитись до свого здоров’я, займаються фізкультурою і спортом. В ЗДО створені належні умови для фізичного виховання дошкільників.

Протягом року педагоги вдало використовували методи, прийоми, способи організації дітей під час проведення фізкультурних занять, різноманітних спортивних заходів. Використовувались традиційні і нетрадиційні методи і прийоми навчання дітей за методикою Є.С.Вільчковського та М.М.Єфименка.

У закладі значна увага приділялась проведенню загартовуючи та оздоровчих заходів: щоденна ранкова гімнастика, заняття, спортивні розваги, свята, Дні здоров’я – в цей день основна увага приділялась організації та використанню всіх форм роботи з фізичного виховання, місячник фізкультурно – оздоровчої та спортивно – масової роботи ( вересень 2022 р.), гімнастика пробудження, фізкультхвилинки та фізкультурні паузи під час занять.

Невід’ємною складовою фізкультурно – оздоровчої роботи є пропаганда здорового способу життя серед дітей і батьків. Відповідний матеріал вихователі розміщують в куточках для батьків, дане питання розглядається на батьківських зборах.

Пріоритетним напрямком просвітницької роботи є формування свідомого ставлення до свого організму та уявлення про можливості його збереження та зміцнення. Різноманітні форми роботи з фізичного виховання спрямовані на формування у дітей уявлень про правила безпечної поведінки, про можливості людського організму, про користь рухової діяльності, здорового способу життя.      Так, зокрема, були проведені бесіди з батьками про особисту гігієну вдома і в дитячому садку, паралельно змодельовані та обіграні аналогічні ситуації з дітьми. Але є недоліки цієї роботи: не приділялося достатньо уваги плануванню тематичних, сюжетних фізкультурних занять на свіжому повітрі, пішохідні переходи планувалися і проводилися формально, недостатньо цікавих сюжетів та спортивних розваг, не витримувався руховий режим у часі.

Вихователі знають про розподіл дітей на фізкультурні групи тому, під час проведення фізкультурних занять вони враховують стан здоров’я дітей, які віднесені до підготовчої групи, зменшуючи їм навантаження.

В дошкільному закладі проводяться усі необхідні профілактичні заходи:

– контролюється виконання санітарно – гігієничних норм працівниками закладу на всіх ділянках;

– здійснюється щоденний  ранковий огляд дітей;

– проводиться інформаційна робота для батьків через інформаційні куточки;

– здійснюється медико – педагогічний контроль за станом здоров’я дітей.

Влітку були проведені оздоровчі заходи, яки полягали у забезпеченні повноцінного збалансованого харчування, проведенні змістовного дозвілля дітей , забезпеченні достатнього рухового режиму на свіжому повітрі.

Завдяки систематичності проведення загартовуючих процедур захворюваність дітей за 2023 рік склала 0,9 % , а у минулому 2022 –  1,4 % днів на одну дитину. Зниження захворюваності є результатом плідної співпраці всього колективу дошкільного закладу з батьками вихованців.

Належний рівень організації харчування  є  важливою умовою комфортного перебування дітей у закладі. Закон України «Про дошкільну освіту» багато уваги надає саме цій ланці роботи.

В закладі організовано триразове харчування : сніданок обід та вечеря, для дітей , які перебувають у садочку 10,5 годин, та одноразове – сніданок, для дітей з 5,5 годинним перебуванням. Батьки сплачують 70 %  від вартості харчування на день. 30 %  додаються з місцевого бюджету. Від сплати за харчування звільнені діти  із внутрішньо переміщених сімей , діти,  батьки яких виконують військовий обов’язок у зоні проведення АТО, діти – інваліди, діти, позбавлені батьківського піклування; 50%  батьки сплачують за дітей з багатодітних родин

Санітарно-гігієнічні умови у ЗДО відповідають Державним санітарним правилам і нормам. Оптимальний рівень природного освітлення забезпечений за умови лівостороннього освітлення навчальних приміщень. У результаті досліджень виявлено найбільш важливі фактори , що впливають на здоров’я дітей. Розроблені індивідуальні  рекомендації щодо збереження та формування міцного здоров’я дитини.

В ЗДО  ведуться соціальні паспорти дітей пільгових категорій по групам, по закладу, у яких надано повну характеристику соціального складу вихованців. Статус дітей пільгових категорій підтверджується відповідними   документами, які є підставою для надання їм пільг, передбачених законодавством України. Сформовано базу даних цих дітей: зазначено повні анкетні дані дитини, дані про батьків чи осіб, які їх замінюють, зібрані пакети документів, які підтверджують статус дитини.

 

В дошкільному закладі виховується  17 дітей пільгових категорій, а саме:

Категорія дітей ЗДО №2
Внутрішньо – переміщені особи 4
Дитина, батьки яких учасники АТО 5
Діти – інваліди 0
Діти з сімї, що опинилася в складних життєвих обставинах 0
Діти, із мазозабе6зпечених сімей 5
діти з багатодітних родин 3

Організація харчування дітей пільгових категорій здійснюється відповідно до діючого законодавства України, програми «Освіта Конотопської міської територіальної громади на 2022 – 2024 роки.

 Співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими  установами й організаціями.

Педагогічним колективом у  2023/2024  н.р. проводилась планомірна робота з підготовки дітей до навчання в школі, та щодо вдосконалення змісту, форм і методів роботи з дітьми 6-го року життя за Програмою виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина», відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція).

Протягом 2023/2024  н. р. продовжувалась співпраця педагогів ЗДО №2       «Вербиченька»  та вчителів початкової школи «Лідер».

Було організовано день відкритих дверей, дискусії, взаємне ознайомлення з навчальними програмами, консультування.

Спільно з учителями , вихователями старшої  групи та батьками  були  проведені батьківські збори в ЗДО у січні 2024 р., де розглядалось питання підготовки дітей до навчання в школі та адаптації першокласників до навчально-виховного процесу. Використовуючи сучасні ІКТ, доступно відповіли на запитання батьків та розповіли про спільну роботу з початковою школою «Лідер». Організоване  постійне інформування батьків щодо успішної підготовки дітей до школи. Проведені консультації для батьків з теми: «Готуємо дитину до школи», «Що потрібно знати першокласнику», тощо.

Педагогами було проведено облік дітей, які не відвідують дошкільні заклади, в т.ч. старших дошкільників, у закріпленому за дошкільним закладом мікрорайоні. Вихователі відвідували родини цих дітей, з’ясували причини з яких дитини перебуває вдома, питання про те, ким і яким чином здійснюється підготовка дитини до навчання в школі, чи є у дитини можливість спілкуватися з однолітками.  В 2024 /2025 навчальному році планується продовжити роботу по забезпеченню  багатокомплектності та наступності дотримання поступовості у навчально – виховній роботі при переході до шкільного навчання; вдосконалення роботи  на розвиток порівняльного та пояснювального мовлення  дітей; розвиток сенсомоторної координації на аркуші і техніка малювання; формування адекватної самооцінки.

Діти 5-річного віку мікрорайону 100% охоплені різними формами дошкільної освіти.

У закладі створені умови для забезпечення відповідності змісту освіти дітей старшого дошкільного віку згідно вимог Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Програми виховання та навчання дітей від двох до семи років «Дитина» . Основна мета – створення рівних стартових умов для дітей п’ятирічного віку для навчання в школі.

                         Робота психологічної служби

План роботи психологічної служби був підпорядкований напрямкам роботи  закладу дошкільної освіти  з урахуванням основних завдань роботи Бут І.М., практичного психолога

Основними завданнями роботи практичного психолога в навчальному закладі в 2023/2024 навчальному році були:

1.Сприяти створенню оптимальних психолого – педагогічних умов щодо саморозвитку та успішної соціокультурної інтеграції дітей дошкільного віку.

2.Продовжувати проводити роботу з педагогами ЗДО та молодими спеціалістами з питань психолого – педагогічного супроводу дітей «групи ризику», дітей з особливими освітніми потребами.

3.Сприяти розкриттю творчого потенціалу молодих спеціалістів ЗДО і створенню оптимальних умов для адаптації їх на робочому місті.

4.Забезпечувати в умовах ЗДО сприятливий мікроклімат в дитячих колективах в умовах військових дій на території України.

Враховуючи завдання роботи дошкільного навчального закладу і психологічної служби практичним психологом Бут І.М. були розроблені групові консультації, семінари,семінари-практикуми, проводилися індивідуальні консультації з батьками і педагогами, корекційно – розвивальні, розвивальні заняття з дітьми, діагностична робота, вживалися заходи щодо підвищення власного фахового рівня. Все це сприяло вирішенню поставлених задач і формуванню відповідних сприятливих умов навчання, виховання та розвитку дітей.

Практичний психолог Бут І.М.  протягом навчального року спланувала і провела: Тижні толерантності, психології, здорового способу життя, акцію «16 днів проти насилля»; психолого-педагогічні консиліуми: «Адаптація дітей раннього віку до умов дошкільного навчального закладу», «Готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі» (березень 2024 року). У системі реалізовувались консультативно-просвітницькі заходи для педагогів і батьків щодо попередження насильства над дітьми, шляхів оптимізації взаємин між дітьми та дорослими, особливостей створення безпечного освітнього простору в дошкільному закладі й родині.

Слід відмітити наполегливу роботу Бут І.М. з родинами вихованців, організацію психологічного супроводу виховання дитини в родині. Зважаючи, що через військову агресію і  обмеження не проводились загальносадові заходи з батьками, спеціалістом використовувались дистанційні форми спілкування та індивідуальні консультації за запитами батьків через програми  Zoom, Viber. У рамках Тижня психології було проведене онлайн-опитування батьків . У групові батьківські Viber-спільноти постійно надавалися інформаційні матеріали для батьків, на сайті закладу було оновлено сторінку «Поради практичного психолога».

Велика увага практичним психологом і працівниками закладу приділялася запобіганню та протидії булінгу. У закладі розроблено план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу. Упродовж року проводились наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу, розроблені інформаційні матеріали для педагогів і батьків щодо порядку реагування та способів повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям. З педагогами проводилися групові консультації-тренінги: «Діагностика й порядок реагування на випадки булінгу (цькування) дитини», «Булінг у дитсадку – міф чи реальність? Шляхи профілактики, попередження». У травні 2024 року з педагогами проведено  анкетування на тему: «Моніторинг обізнаності педагогів з теми «булінг»». У порівнянні з аналогічним анкетуванням минулого року, можна зробити висновок, що педагоги підвищили свою обізнаність в означеній темі, але дане питання вимагає від практичного психолога подальшої реалізації й просвітницької діяльності серед педагогів і дітей. Випадків булінгу в закладі дошкільної освіти в 2023/2024 навчальному році не зафіксовано.

Також, практичним психологом проводилась діагностика індивідуальних особливостей вихованців; рівня соціалізації; визначався рівень самооцінки, тривожності та агресивності; корекційно-розвивальні заняття з розвитку самопізнання, впевненості в собі та формування адекватної поведінки; проводилась різна консультаційна робота з вихованцями, надавались рекомендації батькам. Систематично здійснювалась профілактична та корекційно-розвивальна робота.

Військова агресія має великий вплив на психологічне життя людини.  В тім вона, як і будь яка інша кризова подія, може мобілізувати внутрішні і зовнішні ресурси. Психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу, була спрямована на збереження і зміцнення психічного здоров’я в умовах військового стану, передбачала опанування техніками стабілізації емоційного стану (як то технік заземлення, дихання, самомотивації, тощо) та розвиток стресостійкості особистості. З метою забезпечення своєчасної психологічної підтримки , зменшення проявів травматизації серед здобувачів освіти, заклад брав участь у реалізації проекту «Завжди поруч». Педагоги мали змогу щопонеділка приймати участь у ранкових зустрічах, а також отримувати допомогу  під час засідання інтервізійних груп.

З метою реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованою першої леді Оленою Зеленською, Бут І.М., практичний психолог ЗДО №2 «Вербиченька», приймала участь у наступних проектах :

–  Благодійний  фонд «Відень», спікер Сабіна Баумгартнер, « Відновлення сил через силу мистецтва з використанням інструментів арт – та теравматерапії» (16.10.2023 – 19.10.2023)

– Міжнародна благодійна організація «Медейр» Професійне вигорання (08.11.2023 ; 28.11.2023);

–  МОМ з ПЗПСП «Інтелект Сумщини»  «Модель психологічної стійкості  громад» (30.01.2024)

На сайті ЗДО створено сторінку практичного психолога на, якій розміщувалась інформація для батьків, громадськості, висвітлювалась робота з дітьми.

Забезпечення медико-соціальних та психолого-педагогічних умов.

У дошкільному закладі створено умови для безпечного проведення освітньо-виховного процесу, для роботи всіх категорій працівників.

Фінансово-матеріальне забезпечення ЗДО відбувалось за рахунок бюджетних коштів. Стан приміщень ЗДО відповідає санітарним нормам, має задовільну оцінку. Ігрові майданчики та територія що прилягає до них утримується в чистоті відповідно до санітарних норм. Гігієнічний режим прибирання постійно і систематично контролюється медичною сестрою старшою. Робочі місця відповідають санітарно-гігієнічним нормам, вимогам безпеки і охорони праці.

Всі категорії обслуговуючого персоналу забезпечені спецодягом.

ЗДО забезпечено необхідним обладнанням: меблями, м’яким інвентарем.

Пріоритетними напрямами у сфері матеріально-технічного забезпечення  є оснащення освітньої діяльності  сучасним устаткуванням ЗДО.

                                       Взаємодія з батьками

Одним із першочергових завдань діяльності педагогічного колективу закладу в умовах реформування освітньої галузі є налагодження тісної співпраці з родинами вихованців. Робота, яка проводились з батьками упродовж навчального року сприяла зближенню педагогів і батьків, налагодженню співпраці щодо визначення оптимальних шляхів виховного впливу на дитину, а також формуванню традицій груп і закладу в цілому, укріпленню позитивного іміджу закладу дошкільної  освіти. Заходи щодо роботи з батьками торкаються питань освітньої, виховної, методичної і організаційної роботи, обговорюються на засіданнях педагогічної  ради, нарадах при завідувачу, педагогічних годинах, батьківських зборах, засіданнях батьківського комітету груп і закладу.

Незважаючи на карантинні обмеження щодо проведення спільних заходів, педагоги закладу підтримували тісний взаємозв’язок з батьками, спілкувались індивідуально і в онлайн-режимі через мобільний додаток «Viber», висвітлюючи події з життя й діяльності групи та закладу; залучали батьків до підготовки освітніх проєктів, виставок, спортивних і музичних свят, розваг,  екологічних і благодійних акцій. Для батьків проводились онлайн-конференції , батьківські збори для батьків майбутніх першокласників, консультація практичного психолога закладу «Секрети свідомого батьківства», звіт керівника закладу перед громадськістю і колективом про діяльність у 2023/2024 навчальному році.

Крім того, функціонує сайт дошкільного закладу й сторінка на Фейсбуці, які відповідають вимогам статті 30 «Прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти» Закону України «Про освіту». Завдяки інформації, що систематично оновлюється, заклад постійно презентує широкому загалу власний досвід роботи, своєчасно інформує громадськість про свою діяльність і досягнення. На  сторінках сайту всі бажаючі мають можливість ознайомитись з діяльністю закладу дошкільної освіти,  його  статутними документами, нормативною базою, фінансовою звітністю, а також традиціями, новинами, цікавими подіями, отримати консультації фахівців з питань виховання й розвитку дитини-дошкільника.

Упродовж 2023/2024 навчального року  в закладі проводилася систематична робота з соціально незахищеними сім’ями вихованців: щомісяця уточнювалися  списки сімей пільгових категорій, проводились опитування потреб сім’ї, надавалася консультативна допомога родинам. Із результатами цієї роботи працівники та батьки закладу ознайомлювались на батьківських зборах, нарадах при завідувачу.

Висновки

Підводячи підсумки діяльності закладу дошкільної освіти за 2023/2024 навчальний рік, можна зробити висновки щодо сильних сторін і недоліків діяльності закладу. Так, серед сильних сторін можна назвати ефективну організацію управлінської діяльності, роботу методичної служби, упровадження нових форм і методів освітньої діяльності, підвищення фахової майстерності педагогів.

Результативним можна вважати й процес упровадження в роботу з кадрами й освітню діяльність з дітьми інноваційніх методик і технологій щодо розвитку мовлення дошкільників. Разом з тим, культура мовлення дошкільників та національно-патріотичне виховання в нашому сьогоденні потребує більшої уваги, тому дане питання залишається актуальним і вимагає реалізації в наступному навчальному році. Що стосується інформаційно-комунікативних технологій, то педагогічний колектив впевнено та на достатньому рівні володіє функціональними можливостями різних інтернет-сервісів. Педагоги закладу поступово опановують і впроваджують у роботу мережеві сервіси Google:  Google Документи, Google Диск,  Google Форми,  Google Таблиці, які дають доступ до арсеналу інтерактивних методів навчання й підвищують ефективність методичної й освітньої роботи. Дистанційне проходження курсів підвищення кваліфікації, спілкування з батьками у форматі онлайн-конференцій вимагає від педагогів знань інформаційно-комунікативних технологій, технічних навичок володіння компьютером та іншими електронними пристроями (планшетом, смартфоном, веб-камерою тощо). Але в більшості педагогів рівень цифрової грамотності недостатній для ефективної організації освітньої діяльності. Гарантією успіху, стабільного, ефективного функціонування, запорукою успішного розвитку сучасного закладу дошкільної освіти, оновлення стилю та активних комунікацій з  громадськістю є популяризація результатів його діяльності та здобутків.

Однак, поряд з успіхами та надбаннями маємо й ряд суттєвих недоліків :

  1. Відмічено недостатньо сформовані показники деяких видів компетентностей дітей молодшого-старшого дошкільного віку за освітніми лініями: «Мовлення дитини» (культура мовленнєвого спілкування), «Дитина в соціумі. Однією з причин такого зниження можна назвати недостатнє використання педагогами освітнього потенціалу діяльності, що сприяє формування сенсорно-пізнавальних, дослідницьких навичок дитини дошкільного віку.
  2. Вимагає продовження робота щодо удосконалення форм і методів становлення мовленнєвої особистості дошкільника та соціально-громадянська компетенція.

Завдання  на 2024/2025 навчальний рік

Керуючись Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», оновленим Базовим компонентом дошкільної освіти (Державним стандартом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 №33), Положенням про дошкільний навчальний заклад (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305),  рядом чинних нормативно-правових документів, що регулюють організацію освітньої роботи з дітьми дошкільного віку та враховуючи Програму розвитку закладу й виявлені за 2023/2024 навчальний рік проблеми й потреби, педагогічний колектив визначає такі пріоритетні завдання діяльності закладу дошкільної освіти на 2024/2025 навчальний рік:

  1. Удосконалення форм, змісту і методів розвитку формування у дітей дошкільного віку навичок здорового і безпечного способу життя шляхом здійснення комплексного підходу до організації безпечного освітнього середовища.
  2. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду та управлінська діяльність закладу.
  3. Формування національно-мовної культури на основі історичних цінностей Українського народу.

Директор (завідувач)                         Тетяна НІКОЛАЄНКО

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *